مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران:

اجرای قانون هوای پاك تنها راه رفع معضل آلودگی هوا است

اجرای قانون هوای پاك تنها راه رفع معضل آلودگی هوا است گل بخر: مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینكه اجرای قانون هوای پاك تنها راه رفع معضل آلودگی هوا است، اظهار داشت: بزرگترین چالش محیط زیست تهران، آلودگی هوا است.



به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا كیومرث كلانتری در نشست بررسی چالش ها و مسائل محیط زیست شهر تهران كه امروز با حضور جمعی از مدیران شهرداری تهران و مسئولان محیط زیست استان تهران به میزبانی شهرداری منطقه ۴ همزمان با هفته هوای پاك با شعار قانون هوای پاك، قانون نفس برگزار شد، با اشاره به قرارگیری در آستانه هفته هوای پاك و اینكه در حقیقت گرامیداشت روز هوای پاك یك فرصت نمادین است، اظهار داشت: شعار هفته هوای پاك امسال كه «قانون هوای پاك، قانون نفس» است بسیار پرمعنی و امیدوارانه و اجرای قانون هوای پاك تنها راه رفع معضل آلودگی هوا است.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینكه بزرگترین چالش زیست محیطی تهران آلودگی هواست اظهار داشت: ما عموما یك چهارم سال در تهران شاهد شرایط ناسالم هوا هستیم ازاین رو در شرایط عادی بیش از سه ماه از سال آلودگی هوا خارج از استاندارد است.

وی با اشاره به اینكه در قانون هوای پاك، ۲۶ دستگاه اجرایی وظیفه قانونی دارند، اضافه كرد: اگر قرار باشد اقدامی برای رفع آلودگی هوای تهران صورت گیرد هر دستگاه و هر بخشی باید به وظایف خود بر مبنای این قانون عمل كنند در غیر اینصورت شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود.

كلانتری با اشاره به ابلاغ سیاست های كلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۴، اظهاركرد: ایشان فرمودند قوانین محیط زیستی باید جرم انگارانه باشد، تخریب و تخلف زیست محیطی باید جرم تلقی و مجازات برای آن در نظر گرفته شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینكه در قانون هوای پاك كه قانونی جدید و مدرن است، تخریب و آلودگی محیط زیست جرم و مجازات برای آن در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: بر همین مبنا وظیفه ما در محیط زیست بسیار سنگین شده است. نظارت بر دستگاه ها بر مبنای این قانون به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و ما قانون هوای پاك را با جدیت اجرایی خواهیم كرد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینكه خوشبختانه امروز در دولت و مسئولان عزمی جدی برای حفظ محیط زیست بوجود آمده است و باید یك هم افزایی تولید نماییم، اظهار داشت: وزن و اهمیت مبحث محیط زیست امروز تغییر كرده و بسیار زیاد شده است چون كه این مورد به مفهوم سلامتی و ایمنی در جامعه است و اهمیت محیط زیست روز به روز در دنیا افزایش می یابد و كشور ما هم از این مورد مستثنی نیست.

كلانتری ادامه داد: كشور ما به لحاظ اقلیمی، زیستی و اكوسیستمی دارای تنوع بسیار و در عین حال بسیار شكننده و صدمه پذیر است، همچنانكه ما در كشور نیاز به توسعه و رشد اقتصادی داریم و همه اینها روی محیط زیست هم اثر می گذارد. نكته مهم این است كه محیط زیست سد راه توسعه و در مقابل توسعه نیست و آن را هدایت می كند و در كنار توسعه است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینكه از وضعیت مدیریت پسماند در تهران چه در مرحله جمع آوری و چه در انتقال آن راضی نیستیم و این شرایط زیبنده تهران نیست، اظهاركرد: از سال ۹۰ تا ۹۵ سرانه پسماند در تهران از ۸۱۵ گرم به ۹۲۰ گرم به ازای هر فرد رسیده، یعنی ۹۰۰ تن به پسماند تهران اضافه شده است و این به هیچ عنوان شرایط مناسبی به لحاظ مدیریت پسماند نیست و باید در جهت بهبود شرایط تلاش نماییم.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران به مبحث توسعه حمل و نقل عمومی همینطور افزایش سرانه فضای سبز توسط شهرداری ها اشاره نمود و اظهار داشت: بر مبنای قانون توسعه حمل و نقل عمومی به میزان ۵ درصد و افزایش سرانه فضای سبز به میزان یك متر همچون موضوعاتی است كه باید توسط شهرداری ها پیگیری و اجرا شود.

وی ادامه داد: در مورد پروژه بزرگراه شهید شوشتری در جلسه شورای اسلامی شهر تهران هم گفته شد كه این پروژه قابلیت اجرایی دارد اما با عنایت به اینكه این بزرگراه از اكوسیستم بسیار حساس و حیاتی تهران می گذرد باید جهت حفظ آن بودجه بیشتری برای اجرای این پروژه اختصاص پیدا كند.

كلانتری در ادامه به ایجاد ۸۵۰ هكتار فضای سبز در اراضی سرخه حصار و خجیر بر مبنای تفاهمنامه ای كه بین محیط زیست و شهرداری منعقد شده اشاره و اظهاركرد: مدت این تفاهم نامه به اتمام رسیده است و طی مكاتبه ای با شهردار تهران پیشنهاد اختصاص اراضی به شهرداری جهت ادامه تولید فضای سبز را داده ایم و این اقدامی مناسب هم برای محیط زیست و هم برای شهرداری است.

وی در ادامه اظهار داشت: در مورد تولید بوی نامطبوع در جنوب تهران از ورودی تهران تا فرودگاه امام (ره) كه یكی از معضلات مهم تهران است تابحال ۲۸ كانون را شناسایی كرده ایم اما علت اصلی تولید بو در این منطقه كانال روباز انتقال دهنده فاضلاب و سایت دفع پسماند آرادكوه است كه باید تلاش نماییم این معضل هم رفع گردد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینكه مبحث محدوده های ترافیكی و زوج و فرد كه این روزها در معاونت حمل و نقل شهرداری مطرح است مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست، خاطرنشان كرد: بر مبنای ماده ۷ قانون هوای پاك این طرح هم باید در شورای ترافیك و هم در كارگروه آلودگی هوا تهران مطرح و تصمیم گیری شود.

وی اضافه كرد: هر طرحی كه برای محدوده های طرح ترافیك و زوج و فرد در شهر تهران مطرح می گردد باید دارای سه خروجی باشد؛ یكی زندگی مردم را مختل نكند. دوم این طرح منجر به كاهش ترافیك شود و سوم منجر به كاهش آلودگی هوا شود. در غیر این صورت بطور قطع این طرح موفق نخواهد بود.

صدرالدین علیپور - رئیس مركز محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران - در این نشست با اشاره به اینكه یكی از موضوعات مهمی كه در حوزه مدیریت شهری باید با محیط زیست همگام و همسو به انجام برسد مبحث پیوست های زیست محیطی پروژه ها است، اظهاركرد: باید لزوم و توجه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه ها و مطالعات لازم پیش از هرگونه اجرا انجام و ملاحظات محیط زیست به صورت كامل تامین گردد.

وی ادامه داد: شناسایی و كنترل منابع آلاینده در شهر تهران و همینطور مدیریت انرژی و تنوع زیست محیطی و اكوتوریسم، جزء برنامه ها و اولویت های ستاد محیط زیست شهرداری تهران و همسو با سیاست های اداره كل حفاظت محیط زیست استان تهران است.

رئیس مركز محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینكه زون بندی مناطق بر اساس ظرفیت مناطق بر حسب موضوعات مختلف در حوزه های انرژی، محیط زیست و گردشگری و موضوعات مربوط در حال اجرا می باشد، خاطرنشان كرد: از این منظر افزایش كیفیت زندگی شهروندان مورد نظر مدیریت شهری است.

علیپور با اشاره به اینكه تابحال با ۱۰ منطقه نشست های تخصصی داشته ایم و در این حوزه ظرفیت های این مناطق مورد بررسی قرار گرفته است و بعد از این ظرفیت سنجی برنامه های اجرایی آغاز خواهد شد، اضافه كرد: محیط زیست موضوعی نیست كه مربوط به شهرداری یا یك نهاد و یا سازمان خاص باشد بلكه این مورد متعلق به همه مردم شهر تهران است.

وی با اظهار آمادگی برای همكاری و هماهنگی های مشترك موضوعات مختلف با محیط زیست استان تهران اظهار داشت: در حوزه پایش های زیست محیطی، پسماند، آلودگی هوا و موضوعات مربوط به آب و پساب واحدهای صنعتی و موضوعات مشابه، توان و امكانات شهرداری تهران در خدمت محیط زیست تهران است.

حسینی - شهردار منطقه ۴ شهرداری تهران- هم در ابتدای این نشست با اشاره به اینكه وسعت و جمعیت این منطقه تهران از تعدادی از مراكز استان های كشور هم بیشتر است، اظهاركرد: این منطقه با تمام محدودیت هایی كه دارد آمادگی لازم جهت بهسازی زیرساخت های محیط زیستی و گردشگری را دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینكه در بحث انرژی های تجدید شونده در منطقه ۴ تهران استعدادهای خوبی وجود دارد و ما در این منطقه فضاهای بسیار مناسبی را برای اختصاص به این مورد داریم، اظهاركرد: ما باید به سمت كاهش آلودگی ها و محیط زیست پایدار برویم.

حسینی ادامه داد: در موضوعی مانند باغ پرندگان تهران ما باید سیاست های محیط زیست را اجرایی نماییم. هرچند در این مجموعه هزینه های زیادی انجام شده است و جزء مكان های گردشگری ایده آل به حساب می آید.

به گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، در این نشست مدیران و مسئولان محیط زیست و هر یك از مناطق شهرداری تهران به بیان مشكلات زیست محیطی مناطق تحت مدیریت پرداختند و نظرات و پیشنهادات خویش را عرضه دادند.




1396/10/28
18:25:45
5.0 /5
4701
تگهای خبر: آلودگی , اكوسیستم , بو , حفاظت محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است