علت افزایش باران های سیل آسا در خوزستان چیست؟

علت افزایش باران های سیل آسا در خوزستان چیست؟ به گزارش گل بخر ایسنا نوشت: سرپرست مركز اقلیم شناسی سازمان هواشناسی ضمن تشریح علت بارش های سیل آسا در خوزستان اظهار داشت: اقلیم كشور در آینده به سویی حركت خواهدنمود كه میانگین بارش ها كم اما بارش های سیل آسا بیشتر خواهد شد.


استان خشك و كم بارشی مانند خوزستان از شروع سال تابحال دو بارش شدید و سیل آسا را تجربه كرده است كه در نوع خود كم سابقه بود. از طرف دیگر در شهرهای دیگر كشور همچون تهران طی امسال شاهد بارش هایی بودیم كه در مدت زمانی كوتاه به سیلاب تبدیل می شدند. سازمان هواشناسی كشور قبل از این اعلام نموده بود كه پدیده های این چنینی، پدیده های حدی هستند اما سوال اینجا است كه این پدیده ها چه قدر با تغییر اقلیم در ارتباط هستند و از طرف دیگر در اقلیم خوزستان چه تغییراتی رخ داده كه دو سیل مخاطره آمیز را ابتدای سال تابحال تجربه كرده است؟
ایمان باباییان اظهار كرد: رخدادهای حدی را به شرطی می توان به تغییر اقلیم ربط داد كه به دفعات زیاد تكرار شوند. صرفا با یك یا دو رخداد حدی نمی توان اظهار داشت كه تغییر اقلیم رخ داده است بدین سبب می توان اظهار داشت كه عامل رخداد حدی نمی تواند تغییر اقلیم باشد اما تغییر اقلیم می تواند این رخدادها را تشدید كند.
باباییان ضمن اشاره به اینكه پژوهشكده اقلیم شناسی سیل ابتدای سال كشور را مورد بررسی قرار داده است، اشاره كرد: علت بارش های سیل آسا در اواخر اسفند و ابتدای فروردین ماه «شكستگی جت قطبی» یا «رودبادرها» بود. این جت ها در سطوح بالاتر از سطوح میانی جوی هستند و یكی از دلایلی كه ابتدای سال بارش سنگینی در خوزستان داشتیم شكستگی رودبار قطبی بود. رودبار یا جت قطبی در نقطه ای رخ می دهد كه بیشترین تغییرات دمایی را در سطوح بالایی جو داشته باشیم و در سطوح بالا بیشترین تغییرات دمایی نزدیك قطب است.
سرپرست پژوهشكده و مركز اقلیم شناسی سازمان هواشناسی افزود: سرعت گرم شدن قطب بر اثر گرمایش جهانی دو برابر عرض های پایین تر است. سرعت گرم شدن قطب آشفته شدن جت ها را به دنبال دارد و به دنبال آن هوای سرد قطبی به عرض های جنوبی حركت می كند. در فروردین ماه امسال این جت قطبی در آستانه ورود به اروپا شكسته و قسمتی از آن از مركز اقیانوس اطلس وارد شبه جزیره عربستان و خلیج فارس شد. این جت باردیگر روی خلیج فارس گرفتار شكستگی شد كه این شكستگی بارش های شدیدی را به دنبال داشت.
به گفته وی انتظار می رود كه اقلیم كشور در آینده به سویی حركت نماید كه میانگین بارش ها در مجموع بر اثر پدیده گرمایش جهانی كم شود اما بارش های سیل آسا و سنگین بیشتر شود كه در نتیجه آن خسارت های بیشتری به دنبال این بارش ها وارد خواهد شد.
باباییان با اشاره به اینكه این مساله در بخش های جنوبی كشور همچون استان های بوشهر، خوزستان و هرمزگان مشهودتر خواهد بود، اشاره كرد: حتی طوفان های دریایی نیز در آینده بیشتر خواهد شد چون دمای اقیانوس آرام شمالی در حال گرم شدن است و این وضعیت سبب می شود كه رطوبت بیشتری وارد جو شود.
سرپرست پژوهشكده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی درانتها اظهار داشت: در مجموع گرمایش جهانی سبب افزایش بارش می شود اما در اقلیم منطقه غرب آسیا این پدیده برعكس است بدین سبب در منطقه ما هر چه هوا گرمتر شود بارش كمتر خواهد شد.
۴۵۴۷۲۳۲


منبع:

1398/10/02
23:43:51
5.0 /5
4457
تگهای خبر: باد , باران , بو , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است