تقویت بارش ها در كشور در نیمه دوم آبان

تقویت بارش ها در كشور در نیمه دوم آبان به گزارش گل بخر رئیس مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران ضمن پیش بینی دما و بارش در كشور تا اختتام پاییز اظهار داشت: بارش طی آبان ماه عموما خوب خواهد بود و به ویژه در نیمه دوم این ماه تقویت می شود.



احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا اضافه كرد: مهرماه از نظر اقلیمی ماه چندان پربارشی به استثنای نوار شمالی كشور نیست بدین سبب انتظار بارش های قابل توجه از نظر اقلیمی در مهرماه نداریم. در این شرایط طی دو هفته آینده نیز بارش فراگیر و سیستماتیك در كشور نخواهیم داشت و تنها در شمال سواحل استان های گیلان و مازندران، گلستان و بخش های شمالی استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش پیش بینی می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: تا یكشنبه هفته آینده (۲۱ مهرماه) بارش نسبتا خوب در سواحل گیلان و مازندران انتظار داریم. احیانا در ۱۵ روز آینده موج بارشی دیگری وارد كشور می شود ولی عموما نوار شمالی كشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وظیفه درباره بارش باران و رگبار در ایام اخیر اظهار داشت: بارش گاهی اوقات در بعداز ظهر به صورت رگبار و رعد و برق رخ داده و موجب شكل گیری روان آب هایی در محدوده بسیار محدودی از جنوب شرق كشور یعنی جنوب سیستان و بلوچستان، بخش هایی از هرمزگان، جنوب كرمان و جنوب شرق فارس شده است.

رئیس مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران با اشاره به وضعیت بارش و دما در آبان ماه اظهاركرد: بارش طی آبان ماه عموما خوب است و به ویژه در نیمه دوم این ماه تقویت می شود. سیستم های مهاجری كه از غرب به شرق حركت می كنند به كشور نفوذ می كنند بدین سبب انتظار بازندگی برای ماه آبان داریم به شكلی كه برمبنای مدلهای اقلیمی حدودا در بیشتر نقاط كشور بارش در حد نرمال و با گرایش به بیش از اندازه نرمال انتظار می رود و دما بین یك تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بیش از اندازه نرمال پیش بینی می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینكه برمبنای مدلهای اقلیمی بارش در آذرماه به سمت نرمال برای هر منطقه ای گرایش پیدا می كند، اظهار داشت: دما در آذرماه در حد نرمال و بیش از اندازه نرمال پیش بینی می شود. در واقع یك تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بیش از اندازه نرمال خواهد بود.

به گفته رئیس مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران در زمستان برمبنای مدلهای اقلیمی بارندگی به حد نرمال با گرایش به كمتر از حد نرمال سوق پیدا می كند بدین سبب بارش احیانا در ماه های زمستانی به خصوص در جنوب غرب كشور مثل استان خوزستان حتی بخش های جنوبی فارس و احیانا جنوب لرستان و جنوب ایلام به كمتر از حد نرمال گرایش می یابد.

وظیفه درانتها در پاسخ به این پرسش كه آیا ترسالی برای پاییز قابل پیش بینی است، اظهاركرد: این كه حتما پاییز ترسال می شود قابل تایید نیست اما احتمال ترسالی نسبت به خشكسالی بیشتر است. بیشتر مدلها نشان داده است بارندگی در پاییز به ویژه آبان و آذرماه در حد نرمال با گرایش به بیش از اندازه نرمال خواهد بود بدین سبب اینكه احتمال برخورداری از «ترسالی ضعیف» بالاست.





منبع:

1398/07/15
11:31:45
5.0 /5
4684
تگهای خبر: باران , بارندگی , بو , خشكسالی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است