فرسایش ۲۵ تنی خاك در هر هكتار در شوراب لرستان

فرسایش ۲۵ تنی خاك در هر هكتار در شوراب لرستان گل بخر: مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با اشاره به اینكه ˮشورابˮ، طرح پایلوت لرستان در اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز است، اظهار داشت: در این حوزه فرسایش ۲۵ تنی خاك در هر هكتار وجود دارد.



به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، نجفی در جلسه‎ هماهنگی اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز شوراب كه بعنوان طرح پایلوت به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور معرفی شده است، اظهاركرد: حوزه آبخیز شوراب با مساحت 15 هزار و ۷۹۵ هكتار همچون حوزه‎هایی است كه ۲۵ درصد آن در شهرستان چگنی و مابقی آن در شهرستان خرم‎آباد واقع شده است.

وی به چالش‎ها و مشكلات اساسی در حوزه شوراب پرداخت و اضافه كرد: مشكلات معیشتی كه در منطقه حكم ‎ فرما شده، سبب شده كه اهالی بومی به دنبال مشاغلی بروند كه زود بازده باشد و به سرعت به درآمدزایی منتهی شود.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به فرسایش ۲۵ تنی خاك در هكتار در این حوزه اظهار داشت: دام مازاد در حوزه شوراب، استفاده كشاورزان از زیر اشكوب جنگل، بیماری‎های جنگلی، آفات جنگلی و... همچون چالش‎ها و مشكلاتی است كه در این حوزه با آن مواجه هستیم.

در ادامه این جلسه مهرداد اكبریان -رئیس اداره حفاظت فنی یگان ستاد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور- اظهار داشت: طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز یك ادبیات جدید در امتداد همسو سازی فعالیت ها و همگام سازی توان مشاركت‎های مردمی و دستگاه‎های اثرگذار موجود در حوزه آبخیز است.

وی به هفت گام تبیین شده در حوزه پایلوت كه باید برای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز اجرایی شوند اشاره نمود و اضافه كرد: سند استراتژیك این طرح در مرحله تصویب است كه خوشبختانه قبل از این، شاخص‎های مدنظر در این سند توسط كارشناسان منابع طبیعی لرستان اجرایی شده است.

همچنین رضا نیكدخت -معاون دفتر روابط عمومی و امور بین المللی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری- كشور باز در این باره اظهار داشت: مدیریت جامع حوزه آبخیز در كل كشور در حال برگزاری است كه هر استان یك حوزه پایلوت را انتخاب نموده و روی آن كار می‎كند.

وی در ادامه اشاره كرد: خوشبختانه سند استراتژیك طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز تدوین شده و منتظر تصویب نهایی در ستاد سازمان جنگل‎ها است كه بزودی پس از تصویب نهایی، شاهد اجرای اقدامات پیش‎بینی شده خواهیم بود.

این عضو كمیته اجرایی مدیریت جامع حوزه آبخیز سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به اینكه در مدیریت جامع حوزه آبخیز دنبال برنامه‎ریزی تعاملی و مشاركتی و اجرای مشاركتی همراه با مردم، مسئولان و دستگاه‎های مختلف هستیم اظهار نمود: در حوزه شوراب، ظرفیت سازی و توانمندسازی خوبی انجام شده كه لازم است دستگاه‎ها و مردم از اقدامات خوب منابع طبیعی آگاه شوند، بدین سبب اطلاع رسانی در این امر یك بُعد مهم و اثرگذار می باشد.

در ادامه مجید لقمان پور -معاون ترویج و مشاركت‎های مردمی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری كشور- اظهار نمود: بدون شك، لرستان پیشروترین استان در حوزه ترویج است كه این امر حاكی از حمایت‎های بی‎بدیل مدیركل منابع طبیعی استان است.

وی افزود: لرستان از معدود استان هایی است كه حوزه آبخیز آن تسهیل‎گر دارد كه این خود، یك امتیاز مثبت برای منابع طبیعی و استان لرستان است.

لقمان پور با اشاره به بحث اعتبارات صندوق توسعه ملی و اطلاع رسانی آن به مدیران ارشد استانی اظهار نمود: مدیریت جامع حوزه آبخیز یك اقدام چند سویه است كه همه با هم در آن در ارتباط هستند.

این عضو كمیته اجرایی مدیریت جامع حوزه آبخیز سازمان جنگل‎ها درانتها اظهار داشت: علی‎رغم اینكه، هنوز سند استراتژیك طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز آماده نشده، اما عملكرد منابع طبیعی لرستان در این بخش چشمگیر است.




1397/09/16
22:37:48
5.0 /5
4739
تگهای خبر: باد , بو , جنگل , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است