در میزگرد آلودگی هوا مطرح شد

حل مشكل آلودگی هوا در گروی عزم دستگاه ها، بودجه محیط زیست به اندازه یك خانه بهداشت نیست

حل مشكل آلودگی هوا در گروی عزم دستگاه ها، بودجه محیط زیست به اندازه یك خانه بهداشت نیست گل بخر: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: اگر درباره مساله آلودگی هوا و راهكارهای آن به اجماع برسیم برای حل این مشكل باید یك اراده سیاسی وجود داشته باشد.


به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی-معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست- در یك میزگرد تلویزیونی كه شب گذشته با حضور امیرحسین قناتی – مدیركل صنایع خودروی وزارت صنعت – برگزار شد، اظهار نمود: مقرر است تا پنج ماه آینده با دستگاه های ذیربط به اجماعی در زمینه مسئله و راهكار كاهش آلودگی هوا برسیم به گونه ای كه چه راه هایی را باید در پیش بگیریم تا با كمترین هزینه در زمینه كاهش هزینه های آلودگی هوا اقدامات اثربخشی را انجام دهیم. امیدواریم كه بتوانیم نتایج به دست آمده را در سال آینده اجرایی نماییم.
به تأمین بودجه آلودگی هوا توجه شود وی تصریح كرد: لازم است در زمینه های مختلفی مانند تامین بودجه به مبحث آلودگی هوا توجه كافی شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این كه هم اكنون مشكل آلودگی هوای كلانشهرها ذرات معلق هستند، خاطرنشان كرد: از نظر آلاینده هایی مانند مونوكسیدكربن و گازكربنیك مشكلی نداریم، بلكه معضل اصلی ذرات 2. 5 میكرون است كه وارد خون می شوند. این ذرات در زمستان ها در كلانشهرها سبب ناسالم شدن هوا می گردد.
سهم بندی منابع متحرك در آلودگی هوای تهران وی با بیان این كه چهار میلیون خودرو در سطح شهر تهران تردد می كنند، اظهار نمود: از این تعداد سه میلیون و 370 هزار خودرو شخصی هستند كه سهم آنها در تولید ذرات معلق سه درصد است. 760 هزار تا یك میلیون موتورسیكلت در سطح پایتخت تردد می كنند و 12 درصد از ذرات معلق هوای تهران به دلیل سوخت ناقص موتورسیكلت ها، 100 هزار كامیون و اتوبوس در سطح شهر تهران تردد می كنند كه 85 درصد از ذرات معلق را تولید می كنند. این خودروها از ساعت 22 تا 5 صبح در سطح تهران رفت و آمد می كنند و سبب افزایش میزان ذرات معلق می شوند.
تجریشی با اشاره به عمر مینی بوس هایی كه در شهر تهران تردد می كنند، اظهار داشت: 30 درصد از این خودروها بالای 30 سال و 60 درصد از مینی بوس ها بیش از 20 سال عمر دارند.
آخرین وضعیت قانون هوای پاك معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لایحه هوای پاك اظهار نمود: آیین نامه های این لایحه در حال تنظیم شدن است. در لایحه هوای پاك خیلی از مشكلاتی كه در گذشته داشتیم، دیده شده است و اجرای آن می تواند وضعیت موجود را بهتر كند. البته تحقق این امر نیازمند تكنولوژی و منابع كافی است. در لایحه بودجه سال آینده هم به این مساله توجه شده است با این حال اتخاذ سیاست های متفاوت و تامین منابع مالی از چالش هاست.
وی با اشاره به نقش سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تولید موتورسیكلت ها، اظهار نمود: این سازمان در تولید موتورسیكلت ها نقش دارد. بدین معنا كه تعدادی از آنها را به صورت تصادفی انتخاب و بررسی می كند و در صورت نبود مشكل، مجوز شماره گذاری و پلاك گذاری به آنها می دهند. البته بعد از آنكه این موتورها وارد چرخه مصرف شد، طبق قانون باید دستگاه های دیگری آنها را بررسی كنند. بعنوان نمونه آیا این موتورها معاینه فنی دریافت كرده اند یا نه.
تجریشی درباره قانون منع شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری از مهرماه سال 1395، ادامه داد: بعد از تصویب این قانون تبصره ای به آن افزوده شد، چون كه تولیدكنندگان اظهار كردند كه سفارش گرفتند و 430 هزار موتورسیكلت وارد كشور شد.
به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، 90 درصد از مقدار ذرات معلق تولید شده در موتورهای انژكتوری نسبت به موتورسیكلت های كاربراتوری كمتر است.
مشكل اصلی آلودگی هوای تهران خودروهای فرسوده استبه گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، در ادامه این میزگرد تلویزیونی امیرحسین قناتی –مدیركل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت– اظهار نمود: تقریبا از سال 1379 مبحث استانداردسازی خودروها آغاز شد و تا امروز چهار سطح استاندارد در سطوح تولید خودرو را به مرحله اجرا گذاشته ایم و از سال 1393 خودروهای سبك سواری با استاندارد یورو 4 تولید می شوند. هم اكنون طبق مصوبه دولت اگر خودروها شرایط محیط زیستی را رعایت نكنند پلاك گذاری نمی شوند.
وی خاطرنشان كرد: هم اكنون خودروهای تولید شده مشكل آلایندگی هوای تهران نیستند بلكه خودروهای فرسوده باعث بروز این مسئله شده اند.
مدیركل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این كه مشكل اصلی آلودگی هوای تهران هم اكنون ذرات معلق كمتر از 2. 5 میكرون است، اظهار داشت: بیش از 85 درصد از ذرات معلق ناشی از احتراق ناقص خودروهای فرسوده است.
قناتی با اشاره به توقف تولید موتورسیكلت های كاربراتوری، اظهار نمود: از سال قبل هیچ موتورسیكلت كاربراتوری تولید نشده است. امسال تا آبان ماه 100 هزار موتورسیكلت انژكتوری تولید شده است.
وی با اشاره به تاثیر منابع مالی در خرید اتوبوس های داخلی از جانب دستگاه های مختلف، اظهار نمود: كاهش توان مالی دستگاه هایی مانند شهرداری ها باعث كمتر شدن میزان خرید اتوبوس ها از جانب این دستگاه ها شده است.
مدیركل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: برای كاهش آلودگی هوا لازم است زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری فراهم گردد و دستورالعمل ها تنها روی كاغذ باقی نماند.
به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، در بخش دیگری از این میزگرد محمد مجابی – دبیر كمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام – اظهار داشت: مشكلات زیست محیطی دفعتا تولید و رفع نمی شود، بلكه لازم است سیاست گذاری های درستی انجام دهیم. برپایه اصل 110 قانون اساسی سیاست های كلی از جانب مقام معظم رهبری ابلاغ می گردد. در همین جهت سیاست های كلی محیط زیست از جانب ایشان در 15 ماده ابلاغ گردید.
وی اضافه كرد: در این سیاست ها به حوزه های مختلفی اشاره شده است بعنوان نمونه جرم انگاری در زمینه ی آلودگی هوا و پایش مستمر و كنترل منابع آلاینده در این سیاست ها ذكر شده است.
دبیر كمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینكه سیاست های كلی بعد از ابلاغ باید تبدیل به قانون شود، تصریح كرد: لایحه ای با عنوان لایحه هوای پاك از جانب دولت به مجلس تقدیم و تصویب گردید. در این لایحه به همه منابع آلاینده و استاندارد سوخت و خودرو پرداخته شده است. آیین نامه های این قانون هم باید به تصویب برسد و اجرایی شدن آن ضروری است. در بودجه سال 1397 هم باید برنامه ریزی دقیقی در این زمینه انجام شود. البته در لایحه بودجه سال آینده رقم های مناسبی برای محیط زیست در نظر گرفته شده است.
به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، قناتی اضافه كرد: در لایحه بودجه 97، دو میلیارد دلار در اختیار محیط زیست به منظور انجام اقداماتی در حوزه هایی مانند مدیریت پسماند در نظر گرفته شده است كه ما باید این كار را اجرایی نماییم و درآمدهای حاصل از آن لازم است به خزانه واریز شود و در زمینه هایی مانند كاهش آلودگی هوا به كار گرفته شود.
به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، دكتر اصغر محمدی فاضل استاد دانشگاه اظهار نمود: باید به مجموع تولیداتی كه تحویل مردم می دهیم و با شرایط اقساطی آنها را مجبور به خرید می نماییم توجه نماییم.
به گفته وی، در دعواهای سیاسی در همه دولت ها مردم هزینه پرداخت می كنند، ازاین رو چه طور می توانیم انتظار داشته باشیم كه وضعیت هوا اینگونه نباشد. هم اكنون شهرسازی های ما خودرومحور است كه این كار باعث حذف دوچرخه ها از سطح شهر شده است.
محمدی فاضل اضافه كرد: ورودی غرب تهران را به بهانه های مختلف مسدود كرده ایم از سویی دیگر متاسفانه به بهانه اقتصاد مقاومتی موضوعاتی را مطرح می نماییم، اما به فرمایشات صریح و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به اندازه كافی توجه نمی نماییم.
بودجه سازمان محیط زیست كمتر از بودجه یك خانه بهداشت است این استاد دانشگاه با اشاره به بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: این سازمان به اندازه یك خانه بهداشت بودجه ندارد و فاقد مركز آمورش و پژوهشی درست و حسابی است، ازاین رو چگونه می توانیم از این سازمان انتظار حل مشكلات را داشته باشیم.
فاضل در ادامه اظهار نمود: به منظور حل مشكل آلودگی هوا لازم است مدیران دولتی هم پیمان شوند و یك برنامه درست و علمی را اجرا كنند.
وی با اشاره به اینكه مشكل منابع در كشور نداریم، اظهار داشت: سالانه بودجه های زیادی را صرف درمان بیماران می نماییم اما لازم است ابتدا برای پیشگیری از بیماری ها همچون بیماری های ناشی از آلودگی هوا تلاش نماییم.
وی در انتها تصریح كرد: برای حل مشكل آلودگی هوا به صداقت مدیریتی نیاز داریم.




1396/10/01
14:07:18
5.0 /5
4755
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است