فنس کشی ۱۰۰ کیلومتر جاده مرگ یوزپلنگ در انتظار اعتبار به گزارش گل بخر، مدیر ملی پروژه محافظت از یوزپلنگ آسیایی و زیستگاه های مرتبط ضمن اشاره به نقش تعیین کننده ایمن سازی محور شاهرود ـ سبزوار در حفظ آخرین جمعیت های یوز آسیایی کشور، بر همکاری وزارت راه و محیط زیست برای اجرای پروژه ملی محافظت از یوز آسیایی تأکید نمود. - باقر نظامی مدیر ملی پروژه محافظت از یوزپلنگ آسیایی و زیستگاه های مرتبط اظهار داشت: در امتداد کاهش تلفات یوز آسیایی در تصادفات جاده ای، وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست اجرای پروژه ای مشترک برای ایمن سازی محور شاهرود ـ سبزوار را در دستور کار قرار داده است؛ پروژه ای که فراتر از وظایف قانونی این وزارتخانه تعریف می شود و با هدف پشتیبانی از پروژه ملی یوز آسیایی اجرا خواهد شد. ایشان در ادامه اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی از اعتبارات بودجه سال ۱۴۰۳، رقمی در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان را برای اجرای فنس کشی در ۱۰ کیلومتر این محور مختص کرده است، اما قرار است اعتباری اختصاص داده شود که تمام این ۱۰۰ کیلومتر فنس کشی شود. نظامی ضمن اشاره به برگزاری جلسات مختلف با وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه اظهارکرد: این همکاری نتیجه پیگیری های مستمر و توافق های فنی میان دو دستگاه است. جلسات کارشناسی و فنی با حضور مشاوران پروژه به شکل منظم درحال برگزاری است و برآورد های مالی و فنی طرح بتدریج نهائی می شود. مدیر ملی پروژه محافظت از یوزپلنگ آسیایی در ادامه اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در این طرح نقش حمایتی ایفا می کند و اجرای این اقدامات به منظور کمک به محافظت از گونه ای در معرض انقراض به انجام می رسد. این مساله از منظر قانونی جزو وظایف ذاتی این وزارتخانه محسوب نمی گردد، اما در چارچوب مسئولیت اجتماعی و همکاری بین دستگاهی دنبال می شود. وی افزود: این همکاری می تواند الگویی برای سایر پروژه های ملی محافظت از حیات وحش باشد و نشان دهنده اهمیت هم افزایی نهادهای اجرایی در برخورد با چالش های زیست محیطی کشور است. نظامی بلوچی ضمن اشاره به این که حدود ۴۰ درصد تلفات یوز در دو دهه اخیر ناشی از تصادفات جاده ای بوده است، محور شاهرود - سبزوار را بعنوان هات اسپات (مهم ترین کانون خطر) تلفات این گونه در کشور معرفی نمود. مدیر ملی پروژه محافظت از یوزپلنگ آسیایی و زیستگاه های مرتبط در ادامه اظهار نمود: در حدود ۵۰ کیلومتر از این محور به شکل متمرکز شاهد تصادفات یوز بوده ایم و از مجموع ۲۷ مورد تصادف جاده ای ثبت شده یوز آسیایی در کشور، ۱۳ مورد آن به صورت اختصاصی در همین مسیر روی داده است؛ تصادفاتی که در بعضی موارد منجر به تلف شدن یوز در محل حادثه و در بعضی دیگر حتی قبل از انتقال به مراکز درمانی شده است. وی ادامه داد: ظرف یک دهه گذشته، اقدامات محدودی مانند فنس کشی در طول دو تا پنج کیلومتر انجام شد، اما با عنایت به تداوم تلفات، مشخص شد این اقدامات پاسخگو نیست و در صورت ادامه این روند، خطر انقراض یوز آسیایی به شکل جدی بیشتر می شود. نظامی بلوچی در ادامه اظهار داشت: طرح جامع ایمن سازی محور شاهرود - سبزوار با هدف پیشگیری از تصادفات حیات وحش به همین دلیل در دستور کار قرار گرفته است. این طرح شامل فنس کشی کامل محدوده ای به طول تقریبی ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر، اصلاح و تبدیل آب گذر ها به زیرگذر های قابل تردد برای یوز و سایر گونه های حیات وحش، تأمین روشنایی در نقاط پرخطر و اجرای اقدامات هشداردهنده جاده ای است. مدیر ملی پروژه محافظت از یوزپلنگ آسیایی و زیستگاه های مرتبط تاکید کرد: این اقدامات به شکل مستمر در جلسات فنی هفتگی پیگیری می شود و هدف اصلی آن، کاهش تلفات جاده ای و افزایش ایمنی هم زمان برای رانندگان و حیات وحش است. نظامی بلوچی در انتها اظهار داشت: ایمن سازی این محور می تواند نقش تعیین کننده ای در حفظ آخرین جمعیت های یوز آسیایی کشور داشته باشد و بعنوان یکی از مهم ترین اقدامات فوری در چهارچوب پروژه ملی یوز تلقی می شود. منبع: ایسنا حرف آخر اینکه - باقر نظامی مدیر ملی پروژه صیانت از یوزپلنگ آسیایی و زیستگاه های مرتبط عنوان کرد: در امتداد کاهش تلفات یوز آسیایی در تصادفات جاده ای، وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست اجرای پروژه ای مشترک برای ایمن سازی محور شاهرود ـ سبزوار را در دستور کار قرار داده است؛ پروژه ای که فراتر از وظایف قانونی این وزارتخانه تعریف می شود و با هدف پشتیبانی از پروژه ملی یوز آسیایی اجرا خواهد شد. ایشان در ادامه عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی از اعتبارات بودجه سال ۱۴۰۳، رقمی در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان را برای اجرای فنس کشی در ۱۰ کیلومتر این محور مختص کرده است، اما مقرر است اعتباری اختصاص داده شود که تمام این ۱۰۰ کیلومتر فنس کشی شود. نظامی ضمن اشاره به برگزاری جلسات مختلف با وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه اظهارکرد: این همکاری نتیجه پیگیری های مستمر و توافق های فنی میان دو دستگاه است. این مسئله از منظر قانونی جزو وظایف ذاتی این وزارتخانه محسوب نمی گردد، اما در چهارچوب مسئولیت اجتماعی و همکاری بین دستگاهی دنبال می شود. وی ادامه داد: این همکاری می تواند الگویی برای سایر پروژه های ملی صیانت از حیات وحش باشد و نشان دهنده اهمیت هم افزایی نهادهای اجرایی در برخورد با چالش های زیست محیطی کشور است. نظامی بلوچی ضمن اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد تلفات یوز در دو دهه اخیر ناشی از تصادفات جاده ای بوده است، محور شاهرود - سبزوار را به عنوان هات اسپات (مهم ترین کانون خطر) تلفات اینگونه در کشور معرفی نمود. مدیر ملی پروژه صیانت از یوزپلنگ آسیایی و زیستگاه های مرتبط در ادامه اظهار داشت: در حدود ۵۰ کیلومتر از این محور بشکل متمرکز شاهد تصادفات یوز بوده ایم و از مجموع ۲۷ مورد تصادف جاده ای ثبت شده یوز آسیایی در کشور، ۱۳ مورد آن به شکل اختصاصی در همین مسیر روی داده است؛ تصادفاتی که در بعضی موارد منجر به تلف شدن یوز در محل حادثه و در بعضی دیگر حتی پیش از انتقال به مراکز درمانی شده است. وی اضافه کرد: ظرف یک دهه گذشته، اقدامات محدودی مانند فنس کشی در طول دو تا پنج کیلومتر انجام شد، اما با توجه به تداوم تلفات، مشخص شد این اقدامات پاسخگو نیست و در صورت ادامه این روند، خطر انقراض یوز آسیایی بشکل جدی بیشتر می شود. نظامی بلوچی در ادامه عنوان کرد: طرح جامع ایمن سازی محور شاهرود - سبزوار با هدف جلوگیری از تصادفات حیات وحش بنابراین در دستور کار قرار گرفته است. منبع: گل بخر 1404/09/26 09:31:15 5.0 /5 5 تگهای خبر: بو , تردد , حفاظت محیط زیست , حیات این مطلب گل بخر را تایید می کنین؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط مشاهده یک قلاده خرس با دو توله در این استان حملات اخیر رژیم صهیونیستی محیط زیست ایران را با بحران مواجه کرده است صدور هشدار زرد هواشناسی برای این استان اخطار کولاک و بهمن و خطر سرمازدگی در این مناطق نظرات کاربران گل بخر در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۱