آلودگی هوا فراتر از یک شرایط فصلی

آلودگی هوا فراتر از یک شرایط فصلی گل بخر: نوسازی و پیشرفت ناوگان حمل و نقل عمومی که رکن اصلی کاهش آلودگی هوا است نیز متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد. حال پرسش اساسی این است که چه طور با افزایش تعداد خودرو ها و عدم اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا می توان شاهد پیشرفت کیفیت هوا در شهرها بود؟



به گزارش گل بخر به نقل از خبر آنلاین، یک کارشناس آلودگی هوا ضمن اشاره به دلیلهای تشدید این پدیده در سالهای اخیر تصریح کرد: شاید عدم مشارکت موثر متخصصان دانشگاهی در تدوین قوانین و مقررات در رابطه با آلودگی هوا، دلیل مهمی برای عدم تحقق قانون هوای پاک باشد و تا اجرای موفق این قانون نیز راه زیادی باقیمانده است.
ایسنا در خبری نوشت: سایه آلودگی هوا بر سر اغلب کلانشهرها دائمی شده است. به عنوان مثال شهر تهران، از شروع سال تا ۸ آبان ۱۲۳ روز هوای مطلوب و ۱۰۱ روز هوای نامطلوب را به خود دید که تنها ۶ روز هوا پاک بود. بااینکه پیشتر نام آلودگی هوا، اغلب با وارونگی دما در فصل سرد سال گره می خورد اما شهروندان بیشتر شهرهای بزرگ، حالا آلودگی هوا را فراتر از یک شرایط فصلی، شبیه به چالشی دائمی تجربه می کنند، در حالیکه تنفس هوای سالم اصلی حیاتیست. ارقام و اعداد نیز گستردگی این مطالبه را تایید می کنند.
متولیان امر نیز اذعان می کنند که بر مبنای نظرسنجی و افکارسنجی ها، یکی از اصلی ترین مطالبات شهروندان به صورت ویژه در شهرهایی مانند تهران، برخورداری از هوای پاک یا به تعبیری دیگر رفع آلودگی هواست. جعفر قائم پناه - معاون اجرائی رییس جمهور - نیز پیشتر با اشاره به نتایج نظرسنجی های انجام شده اعلام نموده بود که ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم تهران رفع آلودگی هوا را به عنوان مهم ترین مطالبه خود از دولت مطرح کرده اند؛ نتیجه و نارضایتی که معاون اجرائی رییس جمهور مسئولیت رفع آن را متوجه همه دولت و دستگاهها می داند و تأکید می کند که تحقق هوای پاک نه فقط به یک دستگاه که در عمل در ارتباط با عملکرد کل دولت و دستگاه هاست.
یوسف رشیدی ـ کارشناس آلودگی هوا ـ در گفتگو با ایسنا آلودگی هوا کلانشهرها را از نتایج توسعه نامتوازن فعالیتهای اقتصادی و عدم ملاحظه جوانب محیط زیستی آنها دانست و ضمن تشریح عوامل موثر بر آلودگی هوا اظهار نمود: هرچند بشر در ابتدا فکر می کرد که توان خود پالایی اکوسیستم کره زمین توان خنثی سازی هر حجم از آلودگی دارد اما شاید فاجعه ای که برای شهر لندن در سال ۱۹۵۲ با تلفات انسانی در حدود ۱۰ هزار نفر روی داد، نخستین زنگ خطر آلودگی هوا را به صدا درآورد.
لزوم قرارگیری کاهش آلودگی هوا در اولویت نهادهای متولی
وی در ادامه اظهار داشت: تحقیقات و مطالعات پزشکی سبب شد تا در سال ۲۰۱۲ آژانس بین الملل تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، دود دیزل را عامل اثرگذار بر سرطان ریه اعلام نماید. این آژانس در سال ۲۰۱۳ آلودگی هوا را در زمره ترکیبات سرطان زا اعلام نمود بدین سبب با عنایت به مدارک، مستندات و تحقیقات علمی شاید بتوان اظهار داشت که کاهش آلودگی هوا باید در اولویت اقدامات نهادهای متولی باشد چونکه هزینه با هدف کاهش آلودگی هوا یک سرمایه گذاری قابل برگشت است، در صورتیکه هزینه خرید داروهای درمان سرطان در بیشتر موارد غیرقابل برگشت است.
رشیدی با اشاره به اینکه تجربه موفق کشورها دراین خصوص می تواند به شکل الگویی برای شهرهای کشور مورد استفاده قرار گیرد، اظهار داشت: سیاهه انتشار آلاینده های هوا در شهر تهران نشان میدهد که عبور وسایل نقلیه شامل خودرو ها، موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه دیزلی نقش قابل توجهی در انتشار آلودگی دارد.
وی اضافه کرد: مشابه هر فرآیندی در صورتیکه ما کاری نماییم نتیجه آنرا خواهیم دید و به مثال های مختلفی در رابطه با الودگی هوا دراین خصوص میتوان اشاره نمود. به عنوان مثال کاهش خیلی شایان توجه سرب از هوای تهران، کاهش الیاف آزبست و کاهش آلاینده منواکسیدکربن نتیجه اقدامات قبل است اما متاسفانه به نظر می آید در سالهای اخیر اقدامات موثری نظیر از رده خارج شدن خودرو های فرسوده کمتر صورت گرفته است.
نوسازی ناوگان حمل و نقل در وضعیت نامناسب
این کارشناس آلودگی هوا افزود: نوسازی و پیشرفت ناوگان حمل و نقل عمومی که رکن اصلی کاهش آلودگی هوا است نیز متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد. حال پرسش اساسی اینست که چه طور با افزایش تعداد خودرو ها و عدم اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا میتوان شاهد پیشرفت کیفیت هوا در شهرها بود؟
وی افزود: مطالعات و بررسی های اخیر نشان میدهد برای کاهش آلودگی هوا بخصوص برای آلاینده ذرات معلق افزایش سطح استانداردهای خودرو ها به تنهایی نمی تواند راهکار مسائل باشد. به نظر می آید هدف اصلی در بخش حمل و نقل باید بر کاهش عبور خودرو ها متمرکز شود. بدین منظور ضروری است اقدامات یکپارچه و منظمی شامل استقرار کامل دولت الکترونیک، حذف مقررات و دستورالعمل های زاید، توسعه گسترده حمل و نقل عمومی و تغییر در روال و رویه های سنتی امور صورت گیرد.
این پیشنهادات مدرن و اجراییست
رشیدی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی و انجام اقدامات پیوسته و اثربخش در مقابل پرداختن به تدوین قوانین و مقررات به ظاهر زیبا اما غیرقابل اجرا، پیشنهاداتی را ارایه کرد و اظهار داشت: استقرار سیستم گارانتی مادام العمر قطعات کنترل آلودگی در خودرو ها و موتورسیکت ها بمنظور افزایش کارآیی معاینه فنی خودرو ها و پیشرفت سیستم معاینه فنی خودرو ها با بهره مندی از اطلاعات ECU و سایر روش های مدرن به جای اندازه گیری مستقیم آلاینده ها از اگزور خودرو ها همچون راهکارهاییست که میتوان درنظر گرفت.
معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این شرایط نظارت دقیق و مستمر بر آلودگی صنایع بزرگ نظیر نیروگاه ها و واحدهای صنعتی بزرگ و نصب سیستم های پایش برخط برای قراردادن اطلاعات مرتبط به عموم نیز پیشنهاد می شود.
این کارشناس آلودگی هوا با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز اظهار داشت: شهرداری های شهرهای بزرگ باید موظف به توسعه حمل و نقل عمومی کارآمد و گسترده شوند و از طرف دیگر نحوه نظارت بر آلودگی موتورسیکت ها - که اکنون کاملا رها شده است - تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به اهمیت تدوین مقدار انتشار سالیانه آلاینده ها بمنظور بررسی افزایش یا کاهش تولید آلودگی در شهرهای بزرگ نیز اظهار داشت: هرچند در شهرهای کشور غلظت آلاینده ها سنجیده می شود اما این سنجش تحت تأثیر تولید آلودگی و شرایط هواشناسی است اما عملکرد هر دولت در مهار آلودگی هوا کاملا متناظر با کاهش مقدار تولید آلودگی است که بایستی در عملکرد دولت ها به عنوان یک شاخص مهم در کاهش آلودگی هوا لحاظ شود.
تجربه کرونا، دورکاری و کاهش تردد در شهر
رشیدی توجه ویژه به اقدامات مدیریتی و نرم افزاری نظیر دولت الکترونیک با هدف مدیریت تقاضای سفر و کاهش عبور مردم به دستگاههای دولتی و خدماتی را نیز از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا مطرح کرد و اظهار داشت: پاندمی کرونا ثابت کرد که میتوان اقدامات اجرائی کشور را با نصف پرسنل وضع موجود راهبری کرد یا این که بخش قابل توجهی از نیروهای بخش دولتی می توانند دورکاری کنند و بدون تردد در شهر امور کشور صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه از رده خارج شدن خودرو های فرسوده پیشتر با مکانیزم واردات خودرو انجام می شد، اظهارکرد: اکنون چنین پیداست که از رده خارج کردن خودرو های فرسوده کمتر شده و بدون برنامه اجرایی می باشد.
رشیدی سپس به اهمیت حساس سازی مدیران و مسؤلان به مسئله آلودگی هوا از راه برگزاری همایش هایی با حضور متخصصان دانشگاهی نیز اشاره و تصریح کرد: ضروری است که مدیران به شکل مستمر پیگیر اقدامات اجرائی و کاهش آلودگی هوا باشند و با استفاده از ظرفیت دانشگاه و متخصصان راهکار ها و اقدامات موثری را شناسایی کنند.
وی در ادامه با اشاره به قانون هوای پاک اظهار داشت: شاید عدم مشارکت موثر متخصصان دانشگاهی در تدوین قوانین و مقررات در رابطه با آلودگی هوا، دلیل مهمی برای عدم تحقق قانون هوای پاک باشد. تا اجرای موفق این قانون نیز راه زیادی باقیمانده است.
رشیدی در انتها با اشاره به نتیجه مطلوب همکاری دانشگاهیان، متخصصان، مسؤلان اجرائی و کلیه ذینفعان اصرار کرد که همکاری، راه حل مدیریت کیفیت هواست.

منبع:

1404/08/11
11:35:01
5.0 /5
6
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , اكوسیستم , بهداشت
این مطلب گل بخر را تایید می کنین؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران گل بخر در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
فروش آنلاین گل و گیاه
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

گل بخر

سفارش گل و گیاه
گل بخر: پلی بین شما و زیبایی گل ها با سفارش گل آنلاین

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است