معاون رئیس جمهور مطرح كرد

حفظ محیط زیست معیار اول توسعه متوازن

حفظ محیط زیست معیار اول توسعه متوازن به گزارش گل بخر، خراسان رضوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: اگر توسعه ای مقرر است ایجاد شود باید معیارهای محیط زیستی در مرحله اول آن قرار گیرد تا محیط زیست گرفتار صدمه نشود.



علی سلاجقه در آیین بهره برداری از پیشرفته ترین تصفیه خانه تخصصی شهرک صنعتی چرم در کشور و مراسم شروع عملیات اجرائی فاز دوم بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور در مشهد مقدس، شهرک صنعتی خادم الرضا(ع) که امروز ۱۹ خردادماه برگزار گردید، اظهار داشت: حضرت ابراهیم (س) که از پیامبران بزرگ جهان است، بتکده ای را ویران کرد و برای وحدانیت خداوند تبر را بر بت بزرگ گذاشت؛ در ادامه این مسیر سایه پر مهر ولایت قرار دارد که تمامی ائمه برای توحید خداوند و خدمت به خلق سختی های بسیاری را متحمل شدند و بعد از آنها شهیدان مختلفی این مسیر را ادامه دادند. شهید رئیسی همانند حضرت ابراهیم(س) تبر را بر گردن بت اشرافی گری، بت زمان، بت ولایت ناپذیری، بت پشت میزنشینی و... گذاشتند و این بت ها را شکستند.

وی بیان کرد: در استمرار بت شکنی، آتشی که بر حضرت ابراهیم(س) گلستان شده است، جان ابراهیم رئیسی را می سوزاند. شاخص ها و معیارها امروزه بر تراز انقلاب اسلامی قرار گرفته است. بنا بر این گاهی در طول تاریخ انحرافاتی پدید می آید که ما را از مسیر حرکت دور می کند و برای حل آنها لازم است انسان بزرگی به عنوان مصداق، خونش بر زمین ریخته شود تا خیلی از مسائل تبیین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: در اجلاس داووس که نشستی بین المللی و اقتصادیست از میان چالش های جهان، ۱۰ چالش اصلی برای ۱۰سال آینده بیان شده است که ۶ مورد از آن به چالش های مستقیم محیط زیست در سطح جهان می پردازد و چهار مورد از آنها هم به مسائل محیط زیستی مربوط می شود. پس از سیلاب هایی که سال ۱۳۹۸ در کشور ایران رخ داد، مخاطرات احصا شد و اگر به طور متوسط در دنیا ۳۲ مخاطره احصا شده است، در کشور بیش از ۵۳ مخاطره شامل مخاطرات طبیعی، انسان ساز و... در حوزه های مختلف احصا شده است. از میان این ۵۳ مخاطره، ۱۳ مخاطره اصلی مربوط به محیط زیست است که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

سلاجقه بیان کرد: ما در کشوری قرار داریم که در آستانه های محیط زیست قرار دارد، همین آستانه ها ضرایب نعمت های ما را افزایش داده است. برای اینکه نعمت های طبیعی که در کشور وجود دارد بسیار زیاد است و در نتیجه این امر نیازمند توسعه است. توسعه باید مبتنی بر مزیت های نسبی و سرزمینی باشد و بصورت متوازن صورت گیرد. چنانکه در آیه ۱۹ سوره حجر درباب توسعه آمده است «وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَیْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ وَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْزُونٍ؛ و زمین را گستراندیم و در آن کوه های استوار افکندیم، و از هر گیاه موزون و سنجیده ای در آن رویاندیم» این تناسب و نظم همان توسعه متوازنی است که امروزه در جامعه مشاهده می شود. بدین سبب اگر توسعه ای مقرر است ایجاد شود باید معیارهای محیط زیستی در مرحله اول آن قرار گیرد تا محیط زیست گرفتار لطمه نشود.

وی اشاره کرد: در محیط زیست کشور بن بست وجود ندارد، اما شروط مهمی موجود است که باید به آنها توجه گردد. شهید جمهور در جلسات مختلفی که با سازمان حفظ محیط زیست داشتند، گفتند که توسعه جزو حقوق عامه است و هیچ پروژه عمرانی بدون اجازه محیط زیست نباید شروع شود. بدین سبب باید تمامی ما در این امر هوشیار باشیم و به تکلیف خود دقت نماییم. استان خراسان رضوی پایگاه اساسی برای جهان اسلام است و باتوجه به حضور گسترده زوار و مجاوران در شهر مقدس مشهد، مکلف هستیم شرایط توسعه را در تمامی زمینه های زیستی را فراهم نماییم.



رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباب توجه ویژه شهید جمهور به کشف رود، عنوان کرد: آیت الله رئیسی توجه ویژه ای به کشف رود داشتند و کشف رود به عنوان رودی که زندگی را برای شهر مشهد ایجاد می کند، باید توسعه یابد و اقدامات برای این توسعه در دولت سیزدهم به شکلی بوده است که امروزه با دیگر مسئولان گرد هم جمع شده ایم تا میثاق ببندیم و برای احیای آن تلاش نماییم. همین طور یکی دیگر از دغدغه های آیت الله رئیسی چرمشهر مشهد و تبریز بود و همیشه در این خصوص نکات مهمی را بیان می کردند. خداوند را شاکر هستیم که با اقدامات خوب مسئولان استان خراسان رضوی امروز تصفیه خانه خوبی برای چرمشهر مشهد درحال راه اندازی است و با این اقدام در احیای کشف رود قدم مهمی برداشته اند.





منبع:

1403/03/20
09:29:10
5.0 /5
169
تگهای خبر: بو , حفاظت محیط زیست , زمین , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است