مهشاد و ریحانه داغی که یکساله شد
به گزارش گل بخر ایسنا نوشت: دوم تیرماه ۱۴۰۰ روزی سیاه در تاریخ رسانه های ایران است؛ روزی که دو دختر، دو جوان که یکی تازه عروس و دیگری در آستانه پوشیدن رخت خانه بخت بود، چهره در خاک کشیدند؛ روزی که اهالی خبررسانی خود خبر شدند و داغدار.
روز دوم تیر ماه خبرنگاران محیط زیست به همراه تعدادی عکاس برای سفری یک روزه به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان محیط زیست عازم ارومیه شدند و از برخی از پروژه ها مانند تونل درحال ساخت زاب در شرایطی ناایمن بازدید نمودند. در بازگشت از نقده و در شرایطی که ترمز اتوبوس گرفتار مشکل بود، جاده ای فرعی برای تردد انتخاب شده بود، اتوبوس خبرنگاران واژگون شد و مهشاد کریمی ۲۵ ساله و ریحانه یاسینی ۲۸ ساله پرکشیدند. عیسی کلانتری - دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست – در آن روزهایی که نه تنها جامعه رسانه ای ایران بلکه مردم در شوک و بهت به سر می بردند، حتی حاضر به یک عذرخواهی ساده نشد و نحوه نشستن اش سوژه شبکه های اجتماعی و حتی برنامه های تلویزیونی شد و واکنش ها و انتقادات بسیاری به دنبال داشت. بعد از مدت ها که باردیگر نظر کلانتری درباره این مورد پرسیده شد، او گفته که « چه توهینی؟ این حرف های مزخرف را فکر می کنم سردبیران بعضی این خبرگزاری ها درآورده اند!» پس از واژگونی اتوبوس خبرنگاران بررسی دلایل حادثه شروع شد. در همان روزهای ابتدایی پس از حادثه یعنی ۸ تیرماه پلیس علت واژگونی اتوبوس را «بی مبالاتی و قصور مسؤلان هماهنگی سفر به دلیل عدم تأمین وسیله نقلیه مناسب» اعلام نمود. غلامحسین اسماعیلی – سخنگوی قوه قضاییه - هم ۲۲ تیرماه نظر کارشناسی این قوه را درباره حادثه اعلام نمود و اظهار داشت: « ۵۰ درصد تقصیر عوامل و مسؤلان مختلف بوده است.» دو ماه بعد یعنی شهریور ماه ۱۴۰۰ پرتو برهانپور - وکیل اولیای دم – به ایسنا اظهار داشت که در یک نظر کارشناسی به تاریخ ۵ شهریورماه اعلام شده که بر مبنای تصمیم یک هیات سه نفره از «کارشناسان وزارت دادگستری در زمینه تصادفات وامور وسایل نقلیه موتوری زمینی» راننده مقصر صدرصد حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام شده است و ما به این نظریه اعتراض کردیم. او آذر ماه هم اظهار نمود که در پرونده تصادف اتوبوس خبرنگاران، راننده بعنوان متهم ردیف اول و سه مدیر وقت سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان متهم ردیف دوم مقصر شناخته شده اند اما ۱۷ بهمن ماه قرار منع تعقیب سه تن از متهمان پرونده که از مدیران دولتی بودند، صادر شد! اول اسفندماه هم قوه قضاییه اعلام نمود که هیات کارشناسی بررسی پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران در نقده راننده را مقصر دانسته و سه نفر از مدیران متهم پرونده را مجرم نشناخته است. چند ماهی خبری از روند پرونده نبود تا این که ۱۷ خرداد ماه در بین همه نگرانی ها و دلواپسی ها، جلسه رسیدگی با حضور پدر ریحانه، نامزد مهشاد، چند تن از خبرنگاران حاضر در اتوبوس و وکلای پرونده برگزار شد و در این نشست که سه ساعت طول کشید، قرار شد رسیدگی ها ادامه پیدا کند. مسعود ستایشی - سخنگوی قوه قضاییه - ۳۱ خردادماه - در تازه ترین اظهارات درباره پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران اظهار داشت که اظهار نظر کارشناسی پرونده در هیأت سه نفره صادر و با اعتراض به آن به هیأت ۵ نفره کارشناسی ارجاع شد و نظر هر هیات مبین تقصیر راننده بود. طی این مدت چراهای بسیاری در ذهن اولیای دم و اصحاب رسانه مدام تکرار شده است. چرا اتوبوس فاقد معاینه فنی؟ چرا اتوبوس کارخانه سیمان؟ چرا انتخاب راه فرعی نامناسب؟ چرا کوتاهی در کنترل وضعیت اتوبوس؟ چرا؟ چرا؟... پاسخ به همه این چراها و شناسایی، اعلام و مجازات متخلفان تنها خواسته اولیای دم و جامعه رسانه ای ایران است تا مگر مرهمی بر دل همه داغدیدگان این ماجرا باشد، علاوه بر آن هیچ نهاد دیگری جرات نکند که حرمت جامعه رسانه ای و به عبارت گویاتر، جان انسان را زیر پا بگذارد و با رعایت نکردن ادب، مسئولیت ناپذیری و فراهم نکردن ابتدایی ترین امکانات یک مأموریت خبری، خبرنگاران را به جای سفر مطبوعاتی به سفر ابدی ببرد. 4747
منبع: گل بخر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب