رییس سازمان محیط زیست:

اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوا انجام شده کافی نیست و هنوز این مشکل موجب رنجش شهروندان می شود

اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوا انجام شده کافی نیست و هنوز این مشکل موجب رنجش شهروندان می شود معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که آلودگی هوا و صدا با اهمیت ترین معضل کلانشهرها است اظهار داشت: در سالهای اخیر توسعه شهرنشینی، افزایش بی رویه خودرو های سواری، تغییر محسوس الگوی تردد از خودرو های عمومی به شخصی و گسترش صنایع در اطراف شهرها به چالشی جدی تبدیل گشته است.


به گزارش گل بخر به نقل از خبر آنلاین و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در نهمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در دانشگاه تهران بصورت مجازی برگزار شد، اضافه کرد: علاوه بر عوامل انسان ساخت در توسعه آلودگی هوا و صدا، تغییر اقلیم و رژیم مفرط خشکسالی و طبیعت بیابانی اطراف خیلی از شهرها و مناطق مسکونی کشور موجب افزایش محسوس ذرات با منبع گرد و غبار و در نهایت تشدید آلودگی هوا شده است. وی با اعلان اینکه در دهه های اخیر، اقدامات گوناگون مدیریتی و اجرائی در حوزه کاهش آلودگی هوا اتفاق افتاده است، اظهار داشت: راه اندازی و توسعه خطوط مترو بعنوان پاک ترین وسیله حمل و نقل عمومی، ایجاد و توسعه خطوط BRT، حذف خودرو های سواری کاربراتوری با جانشینی خودرو های انژکتوری و با رعایت استانداردهای آلودگی در خطوط تولید، حذف سرب و گوگرد از بنزین و گازوییل اقدامات ارزشمندی است که می توان نام برد. سلاجقه اشاره کرد: خیلی از خدمات عمومی مانند خدمات بانک ها، تعدادی از خدمات خدمات دولتی و خریدها، اینترنتی شده و توسعه چشمگیری در فضای مجازی یافته که در عین اثربخشی، کافی نیست و متأسفانه هنوز معضل آلودگی موجب رنجش شهروندان می شود.

وی افزود: در چند سال اخیر، سازمان حفاظت محیط زیست بمنظور برخورد علمی با این معضل، کلان طرحی با عنوان «سیاهه انتشار» برای شهرهای بزرگ کشور تعریف کرده که تحت نظر کنسرسیوم دانشگاه های برتر به اجرا گذاشته شد. این طرح از این نظر که توسط جمع چشمگیری از پژوهشگران دانشگاهی به انجام رسید، یک تجربه موفق علمی-گروهی نیز قلمداد می شود. نتایج این طرح، منابع اصلی آلودگی ها در کلان شهرها را مشخص کرد و اولویت اقدامات اجرائی بمنظور کاهش آلودگی هوا را نشان داد. معاون رئیس جمهوری با اشاره به نتایج این طرح، گفت: مهم ترین عامل آلاینده هوا در بیشتر شهرهای کشور، ذرات معلق، خصوصاً ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون است. قسمتی از این ذرات، دارای منبع طبیعی بوده که به خصوص در وضعیت وارونگی، سبب تشدید آلودگی محیط می شود و بخش های دیگر آن به خودرو ها و منابع ساکن مرتبط می باشد. وی ادامه داد: این تحقیق، ضمن اعمال استانداردی عمومی برای تعیین میزان آلاینده در کلان شهرها، مکانیسم مهم دیگری از آلایندگی، با عنوان منابع سایشی را در منظر پژوهشگران پررنگ کرد. بعنوان مثال، بیش از نیمی از ذرات تولیدی PM۲.۵ از خودرو های بنزینی در شهر تهران از چنین منبعی تولید و نشر می شود. این واقعیت نشان میدهد که توجه به منابع مختلف نشر خودرو ها کافی نبوده و باید به کاهش تردد آنها خصوصاً در وضعیت وارونگی، توجه بیشتری شود. این منابع به لحاظ درگیری با عوامل گوناگون فنی و اجرائی (به لحاظ تعدد منابع تولیدکننده و یا دست کم مؤثر بر تولید آن) و ارتباط تنگاتنگ زیرساخت و مدیریت شهری، کیفیت و تنوع سبد سوخت کشور و مناطق شهری، فناوری های موجود در وسایل منابع متحرک و ثابت، سبک زندگی و البته شرایط آب و هوایی از پیچیدگی و تنوع خاص برخوردارست که تسلط بر این منابع آلاینده را دشوار کرده و هرگونه چاره اندیشی مؤثر دراین زمینه را در دامنه برنامه ریزی میان مدت قرار می دهد. سهم حمل و نقل عمومی بین شهری به ۲۱ درصد کم شده است
سلاجقه اشاره کرد: بااینکه طبق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت، قرار بوده سهم خودرو های عمومی در مدت پنج سال (از سال۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰) از ۴۱ درصد به ۷۵ درصد برسد، اما متأسفانه دلیلهای مختلفی همچون سیاست های قیمتی سوخت و خودرو، همیشه برای تشویق استفاده از خودروی سواری در مقابل عمومی بوده و نه فقط سهم ۷۵ درصدی حمل و نقل عمومی محقق نشده، بلکه سهم خودرو های سواری بیش از گذشته رو به افزایش است. در حمل و نقل بین شهری هم قرار بوده در همین پنج سال سهم حمل و نقل عمومی از ۵۳ درصد افزوده شود اما متأسفانه سهم حمل و نقل عمومی بین شهری به ۲۱ درصد کم شده است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: بااینکه به لحاظ جنبه های اجتماعی و اقتصادی در کشور، سیاست دولت همچنان مبتنی بر ارائه یارانه های سنگین به خودرو های شخصی (بخصوص در بخش تولید و سوخت) است، انتظار می رود در کنار آن، اعتبار عملیاتی نیز بمنظور توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو لحاظ شود برای اینکه فقط با ۱۰ درصد یارانه یک سال خودرو های سواری، می توان همه طرح های درحال اجرای مترو تهران را تکمیل کرد و اثر این اقدام باارزش در کنترل و مهار تردد شخصی و درنهایت آلودگی هوا، محسوس خواهد بود. وی تصریح کرد: موتورسیکلت ها نیز سهم قابل توجهی در انتشار ذرات معلق دارند اما خوشبختانه ممنوعیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری می تواند در سالهای آینده، معضل آلودگی موتورسیکلت ها را کاهش و در این بخش همانند خودرو های بنزینی، تحولی محیط زیستی را رقم بزند. سلاجقه اظهار داشت: باتوجه به اهمیت خودرو های دیزلی بعنوان منابع اصلی انتشار ذرات، توسعه اتوبوس های جدید برقی (و یا حداقل گازسوز) و کاستن تردد اتوبوس های موجود دیزلی از جنبه های دیگری است که لاجرم کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد. تقید جدی به عمر و معاینه فنی کامیون ها و کامیونت های دیزلی که به ناچار در شهر تردد می کنند نیز جنبه های عملیاتی باید داشته باشد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: حالا با در دست داشتن سیاهه انتشار در کلان شهرها و شناسایی اقدامات کلان و راهبری در بهبود شرایط هر منطقه، می توان امیدوار بود که برنامه ریزی در مجلس شورای اسلامی، دستگاه های اجرائی و به خصوص سازمان برنامه وبودجه کشور، شوراهای اسلامی شهرها (و خصوصاً کلان شهرها) به نحوی هدفمند گره ها و نقاط مسأله دار در مدیریت آلودگی هوا را مدنظر قرار دهند.

وی با اعلان اینکه نگاه سنتی و مدیریت لحظه وقوع آلودگی هوا باید با نگاهی آینده محور، دانش محور و مبتنی بر برنامه ای چندلایه و چند مرحله ای جایگزین شود، تاکید کرد: در روش های مورد بررسی در اقدامات پیشنهادی، مخرج مشترک عمده راه حل ها، توسعه فناوری و سرمایه گذاری بر به خدمت گیری دانش انباشته مراکز تحقیقاتی شامل توسعه صنایع کاتالیست، تولید و بهینه سازی وسایل نقلیه برقی، بهبود فناوری محیط زیستی بکار رفته در وسایل نقلیه (در هر سطحی) و در نهایت در سطحی کلان بهبود کیفیت سوخت و بازبینی در سبد سوخت و بازار آن در کشور است.

سلاجقه اشاره کرد: دنیای امروز با رشد پلکانی فناوری های نرم و فضای مجازی به جهت درگیری با معضل جهانی سلامتی به نام کرونا، اهمیت بخشی صدچندان به زیرساخت نرم و فضای مجازی و توسعه خدمات غیرحضوری را الزامی کرده و باتوجه به پوست اندازی سبک زندگی، بازگشت به عقب دراین زمینه نا ممکن شده است. گرچه لزوم احتیاط به دوری از تجمعات و استفاده از وسایل نقلیه شخصی، امکان بروز و تظاهر این توسعه در کاهش آلودگی هوا را فراهم نکرد، اما اثربخشی مثبت آن وضوح صد درصد داشته و طبعاً در وضعیت نرمال با لحاظ تمهیدات مدیریتی اثر خویش را بازنمایی خواهدنمود.

وی با تاکید بر لزوم برخورد آینده نگر دستگاه های ذی ربط با معضل آلودگی هوا، ضرورت رویکرد فناورانه و استفاده از تجربیات مدیریتی نوین در این خصوص را یادآوری کرد و از مراکز تحقیقاتی و بنیادهای سرمایه گذار و معاونت علمی ریاست جمهوری خواست به بخش مؤثر و تحول آفرین توسعه فناوری در این خصوص توجهی ویژه داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبات دولت برای کاهش آلودگی کلان شهرها اشاره کرد: خوشبختانه با حضور وزرای مربوطه و دستگاه های نظارتی کشور، ۶۲ مصوبه برای مدیریت آلودگی کلان شهرهای کشور داشتیم که مبتنی برداده های عملیاتی بوده اند و در آن تکالیف دستگاه های مختلف، میزان پیشرفت هریک از این تکالیف و منابع اعتباری لازم مشخص شده است. وی، مدیریت آلودگی صدا و امواج را از دیگر وظایف دستگاه های دولتی توصیف کرد و اظهار داشت: حتما در مدیریت آلودگی صدا و امواج نیز وظایف خودرا انجام خواهیم داد و برای موفقیت در انجام این ماموریت دست همکاری به سمت همه مراکز علمی و اندیشمندان کشور دراز خواهیم کرد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد که در این همایش دو روزه بتوان نتایج و کلیدهای درخوری در بازشناسی، راهگشایی و بهبود شرایط آلودگی هوا در بین مقالات شناسایی کرد تا چراغ راهی برای ادامه مسیر باشد. بیشتر بخوانید: رئیس سازمان محیط زیست: کاوه مدنی استاد دانشگاهی بود که در آن درس می خواندم رییس سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی آگاهی داد 47231

1400/12/04
08:45:06
5.0 /5
1301
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , بو , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است