اتوبوس های فرسوده، عامل مهم انتشار آلودگی

اتوبوس های فرسوده، عامل مهم انتشار آلودگی گل بخر: 60 درصد آلودگی هوای شهر تهران در پی فعالیت منابع متحرک آلودگی هوا ایجاد می شود. قسمتی از منابع متحرک آلودگی که عمدتاً فرسوده شده اند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و به آلودگی موجود در هوای شهر می افزایند، اتوبوس ها هستند این در حالیست که در قانون هوای پاک توجه ویژه ای به موضوع وسایل نقلیه فرسوده شده است.



به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، آلودگی هوای شهر تهران که بیش از دو دهه گریبانگیر پایتخت بوده است به سبب عوامل مختلفی به وجود می آید. یکی از عواملی که سهم عمده ای در آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهد، آلاینده هایی است که به وسیله منابع متحرک ایجاد و وارد جو می شوند. خودرو های شخصی، موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس ها نقش موثری در آلوده کردن هوا دارند.

در شرایطی که بنا بر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و بطور اختصاصی ۶۰۰۰ هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی در سطح شهر تهران فعالیت دارند که میانگین عمر آنها ۱۳ سال است. در صورتیکه حداکثر عمر این اتوبوس ها۱۰ سال است، خارج کردن این ناوگان فرسوده و نوسازی و اصلاح این ناوگان می تواند اولویت بالاتری نسبت به برخی طرح های ذکرشده در قانون هوای پاک داشته باشد.

قانون هوای پاک که از سال ۹۶ برای کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده است، در ۳۴ ماده به راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و وظایف دستگاهها و نهادها برای کاهش کارهای آلاینده های هوا می پردازد. یکی از این عناوینی که در این قانون به آن اشاره شده «خودروهای فرسوده» است. بر طبق بخشنامه ماده ۸ این قانون باتوجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی بجای سن فرسودگی تعیین شده و خودرو های مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه های تردد هستند این در حالیست که بگفته زهره عبادتی - معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران - با وجود این که یکی از با اهمیت ترین مواد قانون هوای پاک، ماده ۸ و مربوط به از رده خارج کردن خودرو های فرسوده است، این مورد به شدت مغفول واقع شده چونکه یک دفعه بعد از تصویب، توسط دیوان عدالت اداری ابطال و خرداد امسال باردیگر بخشنامه آن مصوب شد.

برای اجرای این قانون همچون بخشنامه ماده ۸ آن چالش های زیادی وجود دارد. یکی از این چالش ها مسئله کاتالیست در خودروهاست. استفاده از کاتالیست در خودرو ها، یکی از راه های کنترل آلاینده های منتشره از منابع متحرک آلودگی هواست البته دراین زمینه نیز سودجویان نشان داده اند که حتی برای ریه های خود نیز ارزشی قائل نیستند و نفس های مردم را هم در ازای پول معامله می کنند. وجود این قطعه که از عناصر ارزشمندی تشکیل شده، برای تثبیت آلاینده ها و قبولی در معاینه فنی لازم است اما اجاره کاتالیست در بعضی مراکز بدون مجوز گزارش شده است.

مشکل آلودگی هوای تهران، مسئله ای ویژه است و حل آن باید باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل فنی این شهر انجام بگیرد. در راهکار این معضل توجه به منابع متحرک آلاینده هوا یکی از اولویت های اصلی است چونکه سهم عمده ای در آلودگی هوای پایتخت را به خود اختصاص می دهد.

قانون هوای پاک جامعی است و توانسته از همه ابعاد به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران بپردازد. مسئله اتوبوس های فرسوده بعنوان یکی از منابع متحرک آلودگی هوا موضوعی بسیار مهمست که باید به آن توجه گردد. شاید بهتر باشد برمبنای قانون هوای پاک ابتدا تکلیف موضوعی مانند فرسودگی اتوبوس های موجود در تهران که قسمتی از منابع متحرک آلاینده هستند، مشخص شود. برای دستیابی به این هدف باید دستگاه های مختلف دست به دست هم دهند والا با حلوا حلوا کردن کام تلخ هوای تهران شیرین نخواهد شد.





منبع:

1400/11/08
20:06:36
5.0 /5
294
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , باد , بو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است