به مناسبت روز ملی هوای پاك؛

قانون هوای پاک، قانونی که در گرد و غبار هوا خاک خورده است

قانون هوای پاک، قانونی که در گرد و غبار هوا خاک خورده است به گزارش گل بخر به مناسبت ۲۹ دیماه روز ملی هوای پاک، بد نیست سری به قانونی که به همین نام شناخته می شود بزنیم. قانون هوای پاک که حدودا چهارسال است که تصویب شده، هنوز در خیلی از مواد آن اجرایی نشده است و موادی که باید به تسهیل تنفس مردم کمک کنند تنها در حد نوشته روی کاغذ باقی مانده اند. معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران ضمن اشاره به ضرورت اجرای دقیق این قانون می گوید: وظایف در ارتباط با سازمان محیط زیست در اجرای این قانون انجام شده اند و حال نوبت به دیگر دستگاه ها رسیده است.



زهره عبادتی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به قانون هوای پاک و تکالیف مشخص شده در آن تصریح کرد: قانون هوای پاک که مشتمل بر ۳۴ ماده است، دستگاه ها و نهادهای زیادی را درگیر می کند و تکالیفی برای هریک از آنها مشخص شده است. اجرای این تکالیف بر کاهش آلودگی هوا نقش موثری دارد. بخشی از این تکالیف در چهارسال گذشته که قانون هوای پاک به تصویب رسیده، اجرایی شده و برخی هم باقی مانده است.

وی درباره دسته بندی این تکالیف ادامه اظهار نمود: بخشی که در ارتباط با تدوین آیین نامه ها، ضوابط و استانداردها بوده است که اجرایی شده و بخشی که در ارتباط با تکالیف سازمان حفاظت محیط زیست بوده که قبلا در قانون پیشگیری از آلودگی هوا به آن اشاره شده بود هم اجرا شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران اضافه کرد: در کل تکالیفی مانند پایش صنایع آلاینده، ابلاغ اخطاریه ها و برخوردها - که در ماده ۱۲ قانون هوای پاک ذکر شده است - جزو مواردی است که اجرا شده است.

وی اضافه کرد: ماده ۶ این قانون هم که به معاینه فنی اشاره دارد، اجرا شده است و همچنان هم مورد توجه قرار می گیرد همینطور اقداماتی نظیر نصب سیستم های پایش آنلاین، صدور مجوز واحدهای صنعتی و خدماتی انجام شده است.

عبادتی ضمن اشاره به تکالیفی که در قانون هوای پاک ذکر شده ولی هنوز به اجرا نرسیده اند، اظهار داشت: تکالیف در ارتباط با سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات زیرمجموعه آن عموما انجام شده اند. بخشی از تکالیف مانند مواد ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک در ارتباط با دستگاههای دیگر است. مواردی همچون توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مغفول مانده اند. این یکی از مسائلی است که شهرداری تهران مکلف است جدی تر به آن بپردازد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران اضافه کرد: استانداردسازی سوخت توزیعی هم در ارتباط با وزارت نفت می باشد البته هم اکنون جایگاه های سوخت تهران از سوخت یورو۴ استفاده می نمایند که جای شادمانی دارد. علیرغم این مورد متاسفانه در فصول سرد برخی نیروگاه ها و واحدهای صنعتی از سوخت مایع استفاده می نمایند که استاندارد نیست و آلودگی هوا را تشدید می کند. البته با پیگیری های سازمان محیط زیست از سال ۹۸ به استناد ماده ۱۳ قانون هوای پاک، اجازه استفاده از نفت کوره و مازوت در نیروگاه ها و واحدهای صنعتی داده نشده است. هم اکنون مشعل مازوت سوز نیروگاه هایی مانند بعثت که می توانند از مازوت استفاده کنند، پلمب شده است. این مورد در تهران و شهرستان های آن به صورت مرتب چک می شود.

وی ضمن اشاره به وظایف وزارت جهاد کشاورزی در اجرای قانون هوای پاک اضافه اظهار داشت: تکالیف ماده ۲۰ این قانون به پیشگیری از سوزاندن پسماندهای کشاورز ی اشاره می کند که در ارتباط با وزارت جهاد کشاورزی است و این نهاد باید جدی تر به این مورد ورود کند. در قانون به نقش ترویجی و اطلاع رسانی این نهاد اشاره شده اما این وزارت خانه مکلف است تا نقش بازدارندگی خویش را ایفا کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران ضمن اشاره به ماده ۸ قانون هوای پاک اظهار نمود: یکی از مهم ترین مواد قانون هوای پاک، ماده ۸ است که در ارتباط با از رده خارج کردن خودرو های فرسوده است. این مورد به شدت مغفول واقع شده چون که یک مرتبه بعد از تصویب، توسط دیوان عدالت اداری ابطال و خرداد سال جاری باردیگر آئین نامه آن مصوب شد.

وی درباره مبحث فرسودگی خودرو ها اظهار داشت: هم اکنون چیزی بعنوان خودرو فرسوده وجود ندارد و مرز فرسودگی مطرح می شود. خودروهایی که به سن فرسودگی نزدیک می شوند، تعداد دفعات انجام معاینه فنی آنها بیشتر می شود و اگر دوبار در این آزمون رد شوند مشمول محدودیت های ماده ۸ می شوند.

عبادتی افزود: این محدودیت ها شامل ممنوعیت حمل مسافر، ممنوعیت گذراندن معاینه فنی، ممنوعیت صدور بیمه شخص ثالث، ممنوعیت خرید و فروش و ممنوعیت نقل و انتقال و تردد این خودرو ها می شود. بنابراین اجرای این آئین نامه تکلیفی جدی برای پلیس راهنمایی و رانندگی است که از خرداد ماه ابلاغ گردیده است و باید اجرایی شود.

وی ضمن اشاره به محدودیت های در نظر گرفته شده برای وسایل نقلیه کاربراتوری افزود: از آغاز سال ۱۴۰۱ تردد موتورها و تاکسی های کاربراتوری در سطح تهران ممنوع می باشد. همه خودرو های کاربراتوری هم نمی توانند در محدوده طرح LEZ تردد کنند. این مورد در کارگروه آلودگی هوا مطرح گردیده است و باید شهرداری و پلیس اجرای آنرا مد نظر قرار دهند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران بر کامل بودن قانون هوای پاک تصریح کرد و اظهار داشت: قانون هوای پاک کامل است و در آن به همه موارد توجه شده است. تنها مشکل این قانون سخت بودن اجرای تکالیف آن است. برای مثال طرح کهاب که اجرای آن از آغاز ۱۴۰۰ در همه جایگاه های سوخت الزامی شده، هزینه بالایی دارد. یا طرح استفاده از موتورسیکلت های برقی که طبق آن وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده تا در صورت نداشتن موتورسیکلت برقی برای شرکتهای پیک کتوری مجوزی صادر نکند نیازمند هزینه بالا و زیرساخت پیشرفته ای است. این در شرایطی است که هنوز در سطح شهر امکانات اجرای این طرح مانند جایگاه شارژ و قدرت لازم برای موتورها وجود ندارد.

عبادتی در انتها اظهار نمود: در واقع اصل قانون درست است اما توانایی اجرای آن در بعضی موارد وجود ندارد.



1400/10/29
08:47:27
5.0 /5
429
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , باد , بو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است