مردم پول نوسازی یا تعویض وسیله نقلیه خودرا ندارند! گل بخر: طی روزهای گذشته مرکز کنترل کیفیت هوای تهران اعلام نمود هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد، اما با وجود تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و انجام برخی دورکاری ها که بنظر می رسد به کاهش ترددها کمک کرده است چرا باید هوای تهران همچنان آلوده باشد؟ به گزارش گل بخر به نقل از خبر آنلاین، آلودگی هوای تهران مسئله امروز و روز گذشته نیست، ساکنان پایتخت سال هاست دارند در بین آلاینده ها نفس می کشند و مرگ زودرس را تجربه می کنند، طوری که مدتی قبل مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران عنوان نمود برمبنای آمار موجود آلودگی هوا موجب مرگ سالانه حدود چهار هزار نفر در تهران می شود. حالا طی یکی دو روز گذشته به مانند همه سالهای قبل در فصل سرما باردیگر این زخم کهنه سر باز کرده و شاخص آلودگی هوای تهران به وضعیت ناسالم برای گروههای حساس مانند بیماران قلبی و تنفسی رسیده است، وضعیتی که امکان دارد با ادامه جو پایدار در آسمان پایتخت ادامه پیدا کند تا هوا برای همه شهروندان تبدیل به سم شود؛ حکایت تکراری ای که فقط می تواند با سالهای قبل یک فرق داشته باشد و آن بسته بودن مدارس، دانشگاه ها و انجام دورکاری است، اما عبور شاخص آلودگی از عدد ۱۰۰ در ایام دهم و یازدهم آبان ماه نشان داد با وجود حذف برخی متغیرها هوای تهران همچنان می تواند آلوده باشد. برخی کارشناسان در پاسخ به این وضعیت معتقدند باوجود برخی تعطیلی ها اما منابع اصلی آلودگی هوا در پایتخت تغییر نکرده است. افزایش منابع متحرک آلودگی ها در تهران درباره اینکه چرا هوای این روزهای پایتخت آلوده است، حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به خبرنگار اجتماعی خبرآنلاین می گوید: «منابع آلودگی هوا کمتر نشده است، بااینکه مدارس هنوز بازگشایی نشده اند اما میزان تردد خودرو ها همچنان زیاد است، تعداد تردد خودرو های سواری بسیار بالاتر از گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا شده و این نشان دهنده ی افزایش منابع تولید آلودگی است؛ همین طور در فصل سرد سال وقتی وارونگی هوا رخ می دهد ما نباید انتظار داشته باشیم هوا همچنان پاک باقی بماند، چونکه ارتفاع لایه ی اختلاط کم شده و در نتیجه غلظت و شاخص آلودگی هوا افزایش می یابد.» وی ادامه می دهد: «البته امسال چون پاییز گرم تری داشتیم انتظار این بود که ارتفاع لایه اختلاط نسبت به سال قبل کمی بیشتر باشد، اگر فقط این اتفاق افتاده بود ما با آلودگی کمتری مواجه می شدیم چونکه آن ذرات آلوده کننده در فضای بزرگتری پخش و رقیق می شدند، اما امسال با یک مشکلی مواجه شدیم و آن کاهش میزان بارندگی است. در این وضعیت زمینهای اطراف تهران خشک هستند و با یک باد میزان زیادی ذرات معلق و گرد و خاک وارد تهران می شود، این آلودگی ها به آن آلودگی هایی که در داخل تهران تولید شده اضافه می شود و شرایط فعلی را به وجود می آورد.» در واکنشی مشابه درباب آلودگی هوای این روزهای تهران، داریوش گل علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، به خبرآنلاین می گوید: «با شروع سرما و وقوع پدیده وارونگی دما هوای آلوده در سطحی نزدیک به زمین محبوس می شود که با انباشت آلاینده ها سبب شده شاخص کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار بگیرد، در چنین شرایطی اگر باد مناسب یعنی با حداقل سرعت ۵ متر بر ثانیه وجود نداشته باشد هوای آلوده رقیق نمی گردد. در این شرایط تداوم وضعیت آلودگی هوا، به وضعیت جوی هوا بستگی دارد. این اتفاقی است که این روزها در هوای تهران شاهد می باشیم و در چنین شرایطی هر ساله موضوع آلودگی هوا تکرار می شود.» او ادامه می دهد: «بر اساس مطالعات سیاهه انتشار آلاینده های هوا، سهم منابع متحرک؛ شامل خودرو های سنگین و نیمه سنگین دیزلی(کامیون، اتوبوس های درون و برون شهری و مینی بوس)، خودرو های سواری شخصی، تاکسی و موتور سیکلت ها، در آلودگی هوای شهر تهران، بیش از ۷۰ درصد است، از طرفی تعداد و سن خودرو های فرسوده سال به سال بیشتر می شود، بنابراین، این منابع آلودگی هوا نه فقط کم نشده بلکه به تعداد آنها اضافه شده است. همین طور سنگینی ترافیک این روزهای تهران موجب تشدید آلودگی هوا می شود، وقتی یک خودرو درجا کار می کند حدود ۵ برابر بیشتر از زمانی که درحال حرکت است انتشار آلودگی دارد، از طرفی فعالیت کارخانجات و سایر مراکز آلاینده هوا، پسماند سوزی در جنوب و جنوب غرب تهران و انتقال هوای آلوده در ساعت اولیه بامداد به سمت شهر تهران در زمانی که باد جنوب به شمال می وزد، سبب تشدید آلودگی هوای تهران می شود.» وضعیت بد اقتصادی مردم و افزایش آلودگی هوای تهران همان طورکه توسط کارشناسان عنوان شد این روزها منابع متحرک آلودگی هوا در تهران بالا رفته است، قسمتی از این منابع همان خودرو های شخصی یا موتور سیکلت هایی هستند که در وضعیت فرسوده قرار دارند. گل علیزاده با اشاره به این مسئله بیان می کند: «۵۰۰ هزار موتور سیکلت در تهران درحال تردد هستند که بیش از ۹۰ درصد آنها کاربراتوری و غیراستانداردند که باید اسقاط شوند. یک موتور سیکلت کاربراتوری به اندازه ۱۷ تا ۱۸ خودروی استاندارد آلودگی به وجود می آورد. متاسفانه باتوجه به افزایش سرسام آور قیمت موتورسیکلت نو در سالهای اخیر و عدم توانایی صاحبان موتورسیکلت های فرسوده که عموما با این وسیله، در امر حمل و جابجایی بار و مسافر فعالیت می نمایند، طرح اسقاط و نوسازی موتورسیکلت ها و بکارگیری موتورهای برقی، موفقیت آمیز نبوده است.» همچنین در واکنشی مشابه شهیدزاده عنوان می کند: «آلودگی هوا نتیجه مستقیم وضعیت توسعه یافتگی و اقتصاد کشور است. یعنی اگر اقتصاد کشور وضعیت خوبی نداشته باشد مطمئناً وضعیت آلودگی هوا خوب نخواهد بود چونکه اولویت اول مردم دیگر بحث کیفیت هوا نیست بلکه بحث اقتصادی می باشد، اگر یک موتورسوار که سبب آلوده شدن هوا می شود وضعیت اقتصادی خوبی داشت بطور قطع موتور بهتری تهیه می کرد و حتی موتور برقی خریداری می کرد، یا حداقل موتور کاربراتوری خودش را با یک موتور انژکتوری که آلودگی کمتری دارد تعویض می کرد، اما چون فرد نمی تواند هزینه خریدن موتور نو، برقی، یا انژکتوری را پرداخت کند بدین سبب سراغ تغییر موتوری که دارد آلودگی به وجود می آورد نمی رود. پس نمی گردد انتظار داشت تا وضعیت اقتصادی خراب است مشکل محیط زیست حل شود، بدین سبب آخرِ همه این دلیل ها به اقتصاد ختم می شود.» داریوش گل علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست سهم حمل و نقل عمومی در آلودگی هوای تهران به گفته کارشناسان منابع متحرک آلودگی هوا مانند خودرو ها و موتورسیکلت های دودزا بالا رفته است. شاید اگر حمل و نقل عمومی می توانست کیفیت بهتری عرضه نماید شهروندان بجای استفاده از وسیله نقلیه فرسوده از این خدمات شهری استفاده می کردند، اقدامی که می توانست در عدم تولید آلودگی تاثیر داشته باشد، گل علیزاده با اشاره به اینکه «اگرچه طی یکی دو دهه اخیر، اقدامات خوبی جهت کاهش آلودگی هوا انجام شده است، اقداماتی نظیر ارتقاء کیفیت سوخت، ارتقاء سطح آلایندگی خودرو ها از یورو ۲ به یورو ۵، نصب تجهیزات کنترلی در صنایع، توسعه حمل و نقل عمومی» اظهار داشت: «ولیکن همچنان حمل و نقل عمومی ما کارامد نیست، برای اینکه یک شهروند باید با فاصله ۵۰۰ متر از محل کار و سکونت خود به یکی از روش های حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشد، اما متاسفانه سطح این کارآمدی در تهران پایین است و از ین جهت، کماکان شهروندان جهت انجام سفرهای درون شهری از وسیله نقلیه شخصی استفاده می نمایند. درچنین شرایطی حتی اگر همه موارد در حد استاندارد باشد باز هم تولید و انتشار آلاینده های هوا بیش از ظرفیت خودپالایی هوا است. ضمن اینکه نباید بارگذاری های جدید صنعتی و جمعیتی در شهر تهران اتفاق بیفتد. نباید طرح های توسعه ای و عمرانی که در تضاد با سیاست های کاهش آلودگی هواست، اجرا شود.» حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاثیر نوع سوخت نیروگاه های برق در افزایش آلودگی هوا معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که استفاده از سوخت هایی مانند مازوت در نیروگاه های تولید برق چه سهمی در آلودگی هوای تهران دارد بیان می کند: «طی چند سال اخیر، در نیروگاه های تهران، کرج، اصفهان، از سوخت مایع یعنی نفت گاز(گازوئیل) و مازوت استفاده نشده است. عامل آلودگی هوای تهران سوخت مازوت نیروگاه ها نیست، همان طوری که اشاره شد، منابع متحرک عامل اصلی آلودگی هوای تهران است و در شهرهای اصفهان، اراک صنایع بزرگ سهم زیادی در آلودگی هوا دارند.» وی ادامه می دهد: «میزان مصرف انرژی ما در ایران سه برابر متوسط مصرف در دنیا است، از آن جایی که حدود ۹۷ درصد تولید انرژی در کشور، بر پایه سوخت های فسیلی است طبیعتاً هرچقدر انرژی بیشتری مصرف شود آلاینده های بیشتری تولید می شود، فرقی هم نمی کند که مصرف انواع سوخت های فسیلی(گاز، بنزین، گازوییل و مازوت) در موتورخانه ها و سامانه های گرمایشی منازل، ادارات، کارخانه باشد یا در انواع خودرو ها، همگی موجب انتشار گازهای آلاینده ها و ذرات معلق می شود. اینجا باید گفت رعایت الگوی مصرف انرژی در بهبود کیفیت هوا نقش به سزایی دارد، در شرایطی که بیشتر کلانشهرها و شهرهای صنعتی، درگیر آلودگی هوا هستند ایفای مسئولیت اجتماعی و مشارکت مردم اهمیت به سزایی دارد، همه باید در مصرف انرژی خصوصاً گاز و برق صرفه جویی نماییم، بپذیریم مصرف انرژی ما بالا است، بررسی ها نشان می دهد، در فصل سرد سال، با کاهش یک درجه ای دمای موتورخانه ها و سامانه های گرمایشی، یا صرفه جویی ۵ تا ۷ درصدی در مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، کمبود گاز موردنیاز نیروگاه ها و صنایع رفع خواهد شد. پس با افزایش حس مسئولیت پذیری، همدلی و مشارکت می توانیم از این وضعیت عبور نماییم.» آن طورکه بنظر می رسد منابع تولید آلودگی در شهری مانند تهران از راهکارهای کنترل آلودگی هوا پیشی گرفته است، از آن جایی که تولید انرژی در ایران بر پایه سوخت های فسیلی است گره خوردن چنین وضعیتی با افزایش تعداد خودرو و موتورسیکلت های فرسوده که مالکان آن در وضعیت نامساعد اقتصادی توان نوسازی آنها را ندارند سبب افزایش تولید آلاینده ها می شود. این در شرایطی است که عدم ارائه خدمات حمل و نقل شهری باکیفیت مناسب سبب شده شهروندان تهرانی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود حتی اگر دودزا و فرسوده باشند تشویق شوند و شیوع ویروس کرونا هم این وضعیت را شدت بخشیده است، طوری که با افزایش منابع تولید کننده آلاینده خصوصاً در فصل سرما حالا شاهد کاهش کیفیت هوای پایتخت هستیم. در خبرآنلاین بیشتر بخوانید: هوای تهران در گرما هم آلوده است / «ازن» چه بلایی سر ریه ها می آورد؟ پیک ششم نزدیک و خطرناکست مارس را باز نکنید ۴۷۲۳۳ منبع: گل بخر 1400/08/15 11:44:40 5.0 /5 763 تگهای خبر: آسمان , آلاینده , آلودگی , باد این مطلب گل بخر را تایید می کنین؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط پیشبینی وضعیت هوا تا ۵ روز آینده پیشبینی هوای کشور طی روزهای آینده تهران تا کی آلوده است؟ اعلام وضعیت کیفیت هوای تهران، بامداد جمعه ۱۳ تیر پیش بینی وضعیت هوا طی پنج روز آینده نظرات کاربران گل بخر در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۲