انتقاد یك كارشناس از نحوه عملكرد دستگاهها برای كاهش آلودگی هوا
به گزارش گل بخر یك متخصص آلودگی هوا ضمن انتقاد از اقدامات و عملكرد دستگاه ها در زمینه اجرای طرح ها و برنامه های كاهش آلودگی هوا اظهار داشت: عملا اقدامی در زمینه كاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است و تا زمانی كه اقدام قاطع و اثربخشی در این حوزه انجام نشود، نمی توان انتظار بهبود كیفیت هوا را داشت.
یوسف رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه توقف و اجرایی نشدن برخی راهکارها و برنامه های کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: مدیریت تردد خودرو ها، کاهش ترافیک، از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، ارتقای استاندارد خودرو های پرتردد همچون تاکسی ها و موتورسیکلت ها و تعویض کاتالیست خودرو ها همه از موارد و راهکارهای کاهش آلودگی هوا هستند که به صورت جامع و قاطع اجرایی نشده اند ازاین رو عملا اقدامی در جهت کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است و در چنین شرایطی نمی توان انتظار بهبود کیفیت هوا را داشت.
وی افزود: حالا هم در شرایط شیوع کرونا طبیعی است که مردم ترجیح می دهند از خودرو های شخصی استفاده کنند ازاین رو مشخص است که آلودگی هوا نه تنها کاهش نمی یابد بلکه افزایش هم پیدا خواهد نمود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تردد خودرو های فرسوده از عوامل مهم در انتشار آلاینده ها و افزایش آلودگی هوا است اما با قطع شدن واردات خودرو عملا اجرای طرح از رده خارج کردن خودرو های فرسوده رو به توقف رفت و دولت هیچ اقدامی در این حوزه انجام نداد. خودروسازان داخلی هم به اجرا شدن این طرح تن در نمی دهند ازاین رو به نتیجه ای نرسید.
به گفته رشیدی، زمانی کیفیت هوا بهبود پیدا خواهد نمود که یک اقدام قاطع و اثربخشی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت گیرد در حالیکه ما هنوز هم همان خودروهایی که ۲۰ سال پیش تولید می کرده ایم را تولید می نماییم. گرچه به حرف گفته می شود که استاندارد خودرو ها ارتقا پیدا کرده اند اما اینکه این استانداردها تا چه حد پایدار هستند و آیا استاندارد خودروهایی که در شهر تردد می کنند از همان استاندارد مرحله تولید برخوردار است؟ اینها پرسش هایی است که کسی نمی تواند به آنها پاسخ دهد.
وی درباره ضرورت پایبندی به قانون منع استقرار صنایع تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران درپی صحبت های انوشیروان محسنی بندپی - استاندار تهران- مبنی براینکه " قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری در تهران مانع جهش تولید است"، خاطرنشان کرد: در خیلی از کشورهای دنیا صنایع بزرگ در محدوده شهری مستقر می شوند و به لحاظ کارشناسی مشکلی را ایجاد نمی کنند اما در کشوری مانند ایران صنایعی که مستقر می شوند از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و نظارت کافی بر آنها نمی گردد قانونی تصویب گردید تا صنایع با دورتر شدن از محدوده شهر حداقل اثر را در آلودگی شهر تهران داشته باشند.
رشیدی در انتها اظهار داشت: اگر در کشور صنایع مناسبی وجود داشت که منطبق با استانداردهای محیط زیستی بودند، می توانستیم بعضی از آنها را حتی در محدوده شهری مستقر نماییم اما هدف گذاری اصلی تصویب قانون منع اسقرار صنایع تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران بر این اساس بود که نمی توانیم صنایع را بهبود بخشیم یا مدیریت نماییم چونکه یا امکانات و تجهیزات لازم را نداریم یا درآینده توانایی آنرا نداریم که فعالیت صنایع آلاینده را متوقف نماییم. ازاین رو بهترین راهکار مستقر کردن صنایع در نقاطی با فاصله از محدوده شهر است تا بتوانیم حداقل تهدیدات را داشته باشیم. نادیده گرفتن این قانون تنها سبب افزایش مشکلات آلودگی هوای تهران می شود.
منبع: golbekhar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب