دنیا چگونه به جنگ مواد پلاستیكی رفته؟، از گروه تروریستی الشباب تا استارباكس

دنیا چگونه به جنگ مواد پلاستیكی رفته؟، از گروه تروریستی الشباب تا استارباكس گل بخر: كشورهای دنیا با روش های خلاقانه ای به جنگ مواد پلاستیكی رفته اند.



نیو صدر: اولین بار در سال ۱۹۵۷ از آن بعنوان ظروفی برای نگه داری های ساندویچی استفاده شد، پس از سال های ۱۹۷۰ به بعد جای كیسه های كاغذی استفاده كردند و حالا پلاستیك به بخشی جدانشدنی از زندگی انسان تبدیل گشته است؛ این روایت پلاستیك است، ماده ای كه به بلای جهان محیط زیست زمین تبدیل گشته است.
گزارش های مختلف نشان داده است كه سالانه ۳۰۰میلیون تن پلاستیك در جهان مصرف و تولید می شوند كه ۸میلیون تن از آنها وارد اقیانوس ها شده و نتایج مرگباری برای حیوانات دریایی به وجود می آورد. بطوریكه با ادامه این روند مصرف پلاستیك در دنیا، تا سال ۲۰۵۰ تعداد مواد پلاستیكی موجود در دریاها از ماهی ها بیشتر می شود.
زباله های پلاستیكی دیگری هم كه در خشكی می مانند غیرقابل بازیافت هستند.
در به وجود آمدن این آلودگی نسبتا جدید روی كره زمین، كشورهای مختلف به شكلی سهیم هستند، بگفته زهرا صدراعظم نوری رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ایران هم یكی از این كشورهاست؛ ایران روزانه ۳هزار و سالانه ۱میلیون تن پلاستیك تولید می كند.
در رابطه با این مساله هنوز اقدام جدی برای كاهش مصرف پلاستیك در ایران انجام نشده است، به جز اینكه چندی قبل مصرف بطری های آب در سازمان محیط زیست ممنوع گردید. برخلاف ایران برای جلوگیری از رشد مصرف پلاستیك، از سال از اوایل قرن ۲۱ موجی در كشورها و شركت های مختلف به وجود آمده است.
اولین بار در سال ۲۰۰۲ بنگلادش استفاده از كیسه های پلاستیكی نازك را ممنوع كرد و پس از آن هم كشورهای دیگری مثل كنیا، ایتالیا، آفریقای جنوبی و... آغاز به ادامه دادن این مساله به روش های مختلف كردند.
كنیا؛ كیسه پلاستیكی مصرف كنید، ۴ سال به زندان بروید
سختگیرانه ترین قانون درباره كاهش مصرف مواد پلاستیكی مربوط به كشور كنیاست، بر طبق قانونی كه در اوت سال ۲۰۱۷ در این كشور مصوب شد هرگونه تولید، مصرف و فروش كیسه های پلاستیكی ۴ سال حبس و یا ۳۸هزار دلار جریمه به همراه دارد.

همین سوژه سبب شده است كه شهروندان كنیا، از روش های خلاقانه ی مختلفی برای جایگزینی پلاستیك استفاده كنند.
فرانسه؛ از ظروف پلاستیكی خبری نیست
در سال ۲۰۱۶ فرانسه به نخستین كشوری تبدیل شد كه اعلام نمود از سال ۲۰۲۰ مصرف ظروف و لیوان های پلاستیكی در این كشور بطور كلی ممنوع می باشد. البته این قانون با اعتراض های فراوانی از شركت های تولیدكننده مواد پلاستیكی روبرو شد، اعتراض هایی كه بی فایده بودند.

كانادا؛ هزار دلار بدهید تا از كیسه های پلاستیكی استفاده كنید
در مونترئال كانادا هم قوانین سختگیرانه ای برای مصرف كیسه های پلاستیكی مصوب شده است، از سال ۲۰۰۸ جریمه كیسه های پلاستیكی یكبار مصرف در این شهر برای هر فرد هزار و برای هر شركت ۲هزار دلار است. قبل تر در این شهر سالانه ۲میلیارد كیسه پلاستیكی مصرف می شد.

استارباكس؛ استفاده از نی ممنوع!
فروشگاه های زنجیره ای فروش قهوه استارباكس هم یكی از شركت هایی است كه در سال های اخیر آغاز به انجام اقدامات مختلفی ضد پلاستیك كرده است. این شركت در سال ۲۰۱۸ متعهد شد كه تا سال ۲۰۲۰ در تمام شعبه هایش مصرف نی های پلاستیكی را ممنوع كرده و بجای آن از نی های تولید شده از مواد قابل بازیافت استفاده می نماید.

روآندا؛ نخستین كشوری كه بی پلاستیك می شود
شاید از دیدن اسم این كشور در این فهرست متعجب شده باشید، اما بهتر است بدانید در سال ۲۰۰۸، پیش از خیلی از كشورهای توسعه یافته دنیا بخواهند برای مصرف كیسه های پلاستیكی مالیات قرار بدهند، این كشور بطور كلی مصرف این نوع كیسه ها را ممنوع كرد. گزارش ها نشان داده است كه تا سال ۲۰۲۰ شاید در این كشور هیچ پلاستیكی وجود نداشته باشد.

مصرف پلاستیك برای اعضای گروه تروریستی الشباب ممنوع!
اما شاید عجیب تر از روآندا، حضور نام گروه تروریستی الشباب در این لیست باشد. آنها تابستان سال قبل اعلام نمودند كه مصرف مواد پلاستیكی در مناطق تحت كنترل این گروه در سومالی ممنوع می باشد چونكه پلاستیك نتایج مرگباری برای انسان ها و حیوانات دارد. البته این گروه اعلام نكرد كه جریمه مصرف پلاستیك در مناطق تحت كنترلشان چیست.

بطری پلاستیكی تحویل دهید، سوار اتوبوس شوید
كشور اندونزی هم برای رسیدن به اهداف خود درباره عدم مصرف پلاستیك در این كشور تا سال ۲۰۲۰ از روش متفاوت و خلاقانه ای استفاده می نماید. بر طبق قانونی كه آبان سال قبل در این كشور مصوب شد شما می توانید با تحویل دادن چند ۱۰ لیوان و یا ۵ بطری پلاستیكی، بلیط اتوبوس تحویل بگیرید. درآمد به دست آمده در این روش هزینه توسعه حمل و نقل عمومی این كشور می شود.

۴۷۲۳۷


منبع:

1398/07/22
13:23:35
5.0 /5
4538
تگهای خبر: آلودگی , بو , حیوان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است