افزایش ۲۰ درصدی تولیدات كشاورزی در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه

افزایش ۲۰ درصدی تولیدات كشاورزی در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه به گزارش گل بخر رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح های كشاورزی پایدار در ۷۳ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار داشت: بر اثر اجرای طرح های مربوط به كشاورزی پایدار ۲۰ درصد افزایش تولید داشته ایم.



به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، اسمعیل كریم زاده در افتتاحیه نمایشگاه پروژه احیای دریاچه ارومیه با استفاده از مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار كه امروز در شهرستان میاندوآب استان آذربایجان غربی با حضور حمید ظهرابی - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر پروژه بین المللی تالاب ها برگزار شد، اظهار نمود: كشور ما یك كشور خشك و نیمه خشك بشمار می رود كه تنها یك سوم متوسط بارش دنیا را دارد. از جانب دیگر تبخیر و تعرق در كشور ما سه برابر دنیاست.

وی با اشاره به استفاده بی رویه از آب و بی دقتی در بهره برداری از منابع طبیعی اظهار داشت: استفاده نادرست از منابع آبی در حوزه های مختلف همچون مصارف خانگی، كشاورزی و صنعتی سبب خشكی تالاب ها و خشكی دریاچه ارومیه شده است. لازم است كه در بررسی دلایل خشكی دریاچه ارومیه عوامل مختلف در نظر گرفته شود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تاكید بر اینكه باید همه بخش ها و دستگاه ها در كنار هم با جدیت بیشتر برای توسعه كشاورزی پایدار تلاش كنند، اظهاركرد: باید ضمن اصلاح روش های مدیریتی در كنار هم قرار گرفته و برای احیای دریاچه ارومیه تلاش نماییم و وضعیت گذشته را تغییر دهیم و در صدد جبران آن برآییم.

وی با اشاره به تفاهمنامه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد كشاورزی در سال ۹۳ اظهار داشت: از سال ۹۳ اقدامات متعددی به منظور رونق كشاورزی پایدار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است كه نتایج این اقدامات از جانب برنامه عمران ملل متحد، سازمان محیط زیست، دانشگاه ارومیه، دانشگاه تربیت مدرس و مركز تحقیقات وزارت جهاد كشاورزی مورد پایش قرار می گیرد.

كریم زاده با اشاره به اینكه در كل حوزه آبریز دریاچه ارومیه بیشتر از ۲۰۰۰ روستا وجود دارد، اظهاركرد: مسائل مربوط به توسعه كشاورزی پایدار را باید در همه این روستاها اجرایی نماییم. طی سال های ۹۴ تا ۹۷ در ۷۳ روستای واقع در حوزه دریاچه ارومیه اقدامات مربوط به كاهش مصرف، تغییر الگوی كشت به منظور توسعه كشاورزی پایدار اجرایی شد.

رئیس جهاد كشاورزی آذربایجان غربی با تاكید بر اینكه هدف اصلی از ترویج كشاورزی پایدار بازگرداندن حیات به دریاچه ارومیه است، اظهار داشت: شاید نتوانیم به تراز ۳۰ میلیارد متر مكعب برای دریاچه ارومیه دست یابیم اما باید بتوانیم تراز اكولوژیك را در دریاچه ارومیه محقق نماییم تا دریاچه به شرایط احیاء برسد.

وی با اشاره به اینكه از چهار سال پیش متوجه شدیم كه امكان احیای دریاچه ارومیه وجود دارد، اظهار داشت: طی چند سال اخیر حركت هایی برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است اما برای توسعه كشاورزی پایدار با هدف كاهش مصرف آب حتما باید آموزش های مردمی و ترویج و فرهنگسازی به صورت جدی صورت گیرد.

رئیس جهاد كشاورزی آذربایجان غربی اضافه كرد: از سال ۹۴ موفق شدیم بدون تولید هیچ نوع سازه ای در زمینه كاهش مصرف آب اقدام نماییم و به نتیجه برسیم. از جانب دیگر در این مدت تغییراتی در مصرف كود و سموم كشاورزی بوجود آمده است. همه این اقدامات سبب افزایش ۲۰ درصدی تولیدات كشاورزی شد.

كریم زاده با اشاره به اینكه باید از اعتبارات ملی و استانی برای استقرار كشاورزی پایدار استفاده نمائیم، اظهار داشت: ما برای احیای دریاچه ارومیه هر جا كه لازم بود دست نیاز دراز كردیم اما متاسفانه وضعیت مالی كشور مناسب نمی باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تصریح كرد: مسلما در وضعیت نامناسب محیط زیست صرفا جهاد كشاورزی مقصر نیست و باید بدانیم كه طی ۴۰ سال قبل سرمایه گذاری لازم برای امور زیرساختی صورت نگرفته است كه حوزه كشاورزی یكی از این بخش ها بشمار می رود. مسلما اگر كشاورز امكانات لازم برای قطره ای كردن زمین های زراعی را داشته باشد به سمت آبیاری غرقابی حركت نمی كند.

وی با اشاره به لزوم لایروبی انهار اظهار نمود: در صورت لایروبی انهار، آب بدون هدر رفت وارد مزارع كشاورزی می گردد اما در شرایط حاضر ۲۰ درصد تلفات آبی در این حوزه داریم.

رئیس جهاد كشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینكه برای توسعه كشاورزی پایدار برنامه های مختلفی داریم، اظهار داشت: همه این برنامه ها نیازمند اعتبارات است.

وی در انتها اظهار نمود: در چهار ساله ابتدایی فعالیت ستاد دریاچه ارومیه قرار بود كه صرفا كار تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه صورت گیرد كه خوشبختانه از سال ۹۳ كه دریاچه ارومیه ۷۴۰ میلیون متر مكعب آب داشت به بیشتر از یك میلیارد متر مكعب رسیده كه علاوه بر تثبیت مسیر احیاء تا حدی پیش رفته است.




1397/09/17
20:18:55
5.0 /5
4774
تگهای خبر: آبیاری , بو , حفاظت محیط زیست , حیات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است