چه ساعت هایی احتمال وقوع زلزله در ایران بیشتر است؟

چه ساعت هایی احتمال وقوع زلزله در ایران بیشتر است؟ گل بخر چه ساعت هایی احتمال وقوع زلزله در ایران بیشتر است؟


نیو صدر: شاید بیشتر از صد سال است كه دانشمندان به دنبال راه های مختلفی برای پیش بینی زلزله اند، اتفاقی كه به علت ساختار بسیار پیچیده زمین تا الان نیافتاده است، با این وجود چند سالی است كه دیوید نبهن یكی از شهروندان لس آنجلس مدعی شده كه بعضی از زلزله های قوی را می توان با روشی علمی پیش بینی نمود.
او تا حالا ۴ كتاب درباره پیش بینی زلزله نوشته است و معتقد است برای فهم زلزله باید نگاه ها را از زمین به سمت آسمان ببریم. نبهن بر مبنای نتایج تحقیقاتش ادعا می كند كه علاوه بر نیروی هسته زمین، نیروی فرعی دیگری هم منجر به لرزش زمین می شود؛ نیروی جاذبه ماه و خورشید.

در رابطه با نتایج این تحقیقات، اینكه آیا گذاره های آن در كشوری مثل ایران صدق می كند یا نه و... نبهن گفتگویی با خبرآنلاین داشت كه در ادامه می خوانید:
آقای نبهن شما بر مبنای تحقیقاتی كه در این مدت انجام داده اید ادعا كرده اید كه جاذبه یكی از عوامل زلزله است، آیا این حرف شما این معنا را دارد كه حرف دیگر زمین شناسان را رد می كنید؟
من با چیزی كه عامل زلزله است مخالفت نمی كنم، بدیهی است كه با انرژی هسته ی كره زمین صفحه های زمین حركت می كنند و این سبب تولید زلزله می شود، بحث من این است كه برخی مواقع جزر و مد می تواند یك زلزله درحال وقوع را شدیدتر كند. این سبب می گردد بتوانیم برخی لرزه ها را پیش بینی كنیم، چون ما می توانیم مكان ماه و خورشید را هنگامی فشار جزر و مد به بیشترین حد ممكن رسیده تخمین بزنیم. ازاین رو من با اصول لرزه نگاری مخالف نیستم، فقط می خواهم توجهات را به نیروی فرعی دیگری جلب كنم؛ اینكه به جای اینكه به زمین نگاه كنیم به آسمان هم نگاه كنیم. این مورد نیروی كوچك دیگری را هم به معادلاتی كه درباره زلزله وجود دارد اضافه می كند.
چه شد كه به این نتایچ رسیدید؟
من با ده ها راه مختلف به این نتیجه رسیدم، من سال ها بعنوان شهروند، معلم و هماهنگ كننده آمادگی با زلزله در لس آنجلس زندگی كرده ام. در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی ۴ بار به دلیل زلزله از خواب بیدار شدم، همه این زلزله ها در سپیده دم رخ دادند. این تصادف عجیب سبب شد كه همه زلزله های بزرگ لس آنجلس را در قرن بیستم و جزر و مدهای خورشید و ماه را مطالعه كنم، همانطور كه در جدول پایین می بینید همه زلزله های بزرگ در زمانی رخ داده كه یا سپیده دم بوده یا گرگ و میش. همینطور این زلزله ها درست زمانی رخ داده اند كه ماه یا كامل بوده یا به كامل بودن بسیار نزدیك بوده.
ردیف
جزر و مد توسط ماه
زمان ماه
جزر و مد خورشیدی
زمان روز
قدرت
مكان زلزله
تعداد كشته
۱
ماه كامل- ۲۴. ۸۸ ساعت
گرگ و میش- ۵: ۵۴ عصر
۶. ۴
لانگ بیچ
۱۱۵
۲
ماه نو- ۱۱. ۶۵ ساعت
سپیده دم- ۴: ۵۱ بامداد
۷. ۳
گورمان
۱۲
۳
ماه كامل- ۱۷. ۳۵ ساعت
سپیده دم- ۶ بامداد

۶. ۶
سیلمر
۶۵
۴

سپیده دم- ۷: ۴۲ بامداد
۵. ۹
ویتیر
۸
۵
ماه كامل- ۳۵. ۷۳ ساعت
سپیده دم- ۷: ۴۳ بامداد
۵. ۸
سیرا مادره
۲
۶

سپیده دم- ۴: ۳۰ بامداد
۶. ۷
نرفریج
۶۰
با گذشت سال ها متوجه شدم با اینكه من نخستین كسی بودم كه زمان مشخصی را برای زلزله ساحل غربی آمریكا مشخص كردم (سپیده دم و گرگ و میش )، من نخستین كسی در جهان نبودم كه درباره این مورد نوشته باشد، در واقع در طول ۱۷۵ سال صدها متن علمی درباره تاثیر جزر و مد زلزله انتشار یافته است.
پس برپایه شواهد تجربی زلزله های لس آنجلس در قرن اخیر و تحقیقاتی كه از فرضیه من حمایت می كردند، به این نتیجه رسیدم كه شاید در هنگام طلوع و غروب خورشید یا ماه كامل و ماه نو احتمال وقوع رخداد هایی با احتمال بیشتر از بقیه در حوزه زلزله در غرب ساحل آمریكا بیشتر باشد.
بر اساس فرضیه شما چگونه می گردد زلزله ها را پیش بینی كرد؟
تا الان یافته های من زلزله های بزرگ را پیش بینی كرده است، البته باید تاكید كنم كه این فرضیه من نیست كه توسط جزر و مد بتوانم زمان دقیقی را برای زلزله پیش بینی كنم، من فقط از اتفاقاتی می گویم كه احتمال وقوع آنها بیشتر است. این را هم باید بگویم كه در دو دهه اخیر من بارها از وقوع یك زلزله بالای ۵ ریشتر در یك روز و زمان خاصی اخطار دادم و این اتفاق با ساعت ها و دقایقی فاصله رخ داده است.
بر این اساس، می توان زلزله های محتمل دیگر در ایران را هم پیش بینی كرد؟
باید بگویم حرف هایی كه در رابطه با افزایش احتمال وقوع زلزله هنگام طلوع و غروب خورشید زدم اگر درست باشند فقط در رابطه با ساحل غربی آمریكا صدق می كند. دانشمندان زیادی از اوایل دهه ی ۱۸۹۰ میلادی زیادی در رابطه با ساعت محتمل زلزله تحقیقاتی انجام داده اند، اما این تحقیقات می گویند زلزله ها بیشتر در هنگام عصر یا نیمه شب رخ می دهد. در واقع به قول برخی دانشمندان در هند، پاكستان، ایران، ژاپن، ایتالیا و آمریكای مركزی احتمال وقوع زلزله در این ساعت ها بیشتر است. تاكید می كنم با اینكه خیلی از دانشمندان قبول دارند كه روزهایی كه ماه كامل است احتمال وقوع زلزله در همه جا بیشتر است ولی شرط افزایش احتمال لرزش زمین هنگام غروب و طلوع خورشید فقط در غرب ساحل آمریكا صدق می كند، من این مورد را با عنایت به منطقه جغرافیایی خاص این منطقه كشف كرده ام. و سوال آخر، بسیاری كار شما را غیرعلمی می دانند پاسخ شما به این ادعا ها چیست؟
كسانی كه این حرف ها را می زنند باید تغییری كه در دیدگاه علمی بوجود آمده را ببینند، تحقیقات جدیدی كه مجلات علمی معتبر انتشار یافته تقریبا از همه حرف هایی كه در این مدت زده ام حمایت می كنند.
۴۷۲۳۷


1396/09/15
11:41:03
5.0 /5
4692
تگهای خبر: آسمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است