با بی پولی در ایران می توان به جنگ آلودگی هوا رفت؟، ۷۰ هزار تاكسی آلوده در ایران تردد می كنند!

با بی پولی در ایران می توان به جنگ آلودگی هوا رفت؟، ۷۰ هزار تاكسی آلوده در ایران تردد می كنند! گل بخر با بی پولی در ایران می توان به جنگ آلودگی هوا رفت؟، ۷۰ هزار تاكسی آلوده در ایران تردد می كنند!


به گزارش گل بخر به نقل از خبر آنلاین؛ نشست خبری مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست بامداد امروز در سازمان محیط زیست برگزار گردید.
او در ابتدا با اشاره به پیوستن كارگروه ملی آلودگی هوا به سازمان محیط زیست اظهار داشت: با این كارها ما می خواهیم به مردم كمك نماییم نه اینكه دوباره به آبان برسیم و بگویم چرا مسئله آلودگی هوا حل نشده و باید چه كار نماییم.
معاون سازمان محیط زیست اضافه كرد: ما كشوری هستیم كه با عنایت به شرایط اقتصادی اگر منابع مالی نباشد مدیران می گویند پول ندارند نمی توانند اتوبوس ها را جایگزین نماییم. ولی اتفاقاً به نظر من مدیر خوب كسی هست كه بدون پول برخی كارها را انجام بدهد. امكان دارد پول نداشته باشم خانه را تغییر دهم ولی می توانم تعمیرش كنم، شاید نتوانم اتوبوس بخرم ولی باید ببینم چگونه روی همین اتوبوس فیلتر وصل نماییم.
تجریشی توضیح داد: برای مثال ما ۵۰درصد گازوئیلمان استاندارد است باید ببینیم چگونه می توانیم این میزان را مدیریت نماییم.
معاون سازمان محیط زیست توضیح داد: تولید خودرو دارد روزبه روز افزوده می شود، ما می توانیم وضع موجود را حفظ نماییم تا بدتر نشود یا می توانیم یك برنامه ریزی نماییم كه باوجود همین وضعیت شاخص ها ۱۰درصد كاهش پیدا كنند.
او اضافه كرد:. بالای ۵۰درصد اوقات اتوبوس ها توقف كرده اند اما روشن هستند. قانون می گوید بالای ۱۰دقیقه توقف خودرو به این شكل جریمه دارد. اگر این توقف صورت گیرد برای هر اتوبوس ۲میلیون تومان در سال صرفه جویی در سوخت انجام می گردد.
او با اشاره به اینكه اگر به مصوبات عملی شود دیگر نیازی به پول ندارند اظهار داشت: مثلاً ما تردد كامیون هایی داریم كه برای ۵۰ سال پیش، برای جنگ جهانی دون هستند. قانون اجازه نمی دهد این ها تردد كنند، باید جلوی آن ها را بگیریم از سویی یك سوم ظرفیت كامیونی ما بار ندارند پس اصلاً نباید نگران صدمه های جلوگیری از تردد این كامیون ها شویم.
تجریشی افزود: ما نمی توانیم آلودگی هوا نداشته باشیم، سوخت ارزان داشته باشیم و... یك عده ضرر می كنند ولی اگر به شكل كلان نگاه كنید وضعیت بهتر می گردد. برای مثال آمار وزارت بهداشت در سال ۹۶ نشان داده است كه حدود ۳۰۰۰نفر به دلیل آلودگی هوا فوت كرده اند.
معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینكه مصوبات زیادی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد، اظهار داشت: به طوركلی ۳۵ مصوبه وجود برای آلودگی هوا وجود دارد كه ۱۰۰درصد آن ها مسئولیتش سازمان محیط زیست است و ۲۵درصد آن ها سازمان مجری آن ها هستیم.
او اضافه كرد: مثلاً طرح كهاب ۱۶ سال است وجود دارد و اجرا نشده، یا باید آن را بگذاریم كنار یا مشكلش را حل نماییم. باید مصوبه ها را به هیئت وزیران ببریم و مشكل آنهایی كه حل نشده را حل نماییم.
یكی از وظایف ما این است كه تمام مصوبات را جمع بندی نماییم و حل نماییم. خیلی از این ها را جمع و جور كرده ایم. ما اسم این ها را می گذاریم مسائل بدهیم.
حسینی دبیر كارگروه ملی آلودگی هوا هم در این نشست خبری با اشاره اینكه كارگروه ملی آب وهوا در دی ماه به سازمان محیط زیست پیوست اظهار داشت: در ابتدای كار متوجه شدیم ما مقدار زیادی مصوبه، آیین نامه و حتی قانون هوای پاك را داریم اما خیلی از آن ها رها شده بودند و پیگیری هم نمی شدند. به همین این ها را جمع كردیم، آن ها را به شكل كتبی بررسی كردیم و كمیته های تخصصی را تشكیل دادیم.
حسینی عنوان كرد: در كارگروه از دی ماه ۵ جلسه تشكیل دادیم و در كمیته تخصصی هم ۲۲ جلسه تشكیل دادیم. در بعضی مواقع هم كه با وزارت خانه ها به بن بست خردیم از آقای كلانتری كمك گرفتیم. این مورد درباره وزارت كشور و بنزین یورو ۴ صورت گرفت.
دبیر كارگروه ملی آب وهوا درباره اتفاقاتی كه در این كارگروه ها و كمیته ها رخ داده اظهار داشت: برای مثال ما درباره موتورسیكلت برقی با وزارت صنعت جلسات زیادی داشتیم اما پیشرفت خاصی واقعاً در این زمینه نشده. اما در رابطه سیاهه انتشار هم قراردادی با دانشگاه ها ثبت شده است.
او سپس با اشاره بااینكه تهران در سال ۹۷ مبحث نوسازی ناوگان ها با عدم همكاری یك بخش متوقف شده اظهار داشت: اگر یك حلقه درست كار نكند، مبحث نوسازی اجرا نمی شوند. اكنون ۷۰هزار تاكسی فرسوده در كل ایران داریم كه ۱۷هزار مورد از آن ها در تهران است.
او افزود: در ارتباط با اتوبوس ها شهرداری ها باید فیلتر می گذاشتند، اما این اتفاق به بهانه های مختلف اجرا نشده. این تكلیف وزارت كشور بوده كه ۴ سال است اجرا نشده.
حسینی سپس در ارتباط با موتور كالیبراتوری اضافه كرد: مبحث اسقاط موتورسیكلت جدیداً در سازمان برگزار شده، ایده ما این است كه با فشار سازمان این كالیبراتورها حذف شدند و از شر این وسیله راحت شدیم و موتورهای انژكتوری جایگزین آن شده اند.
دبیر كارگروه ملی آب وهوا در ادامه با اشاره به ورود سازمان محیط زیست به بحث معاینه فنی اظهار داشت: نمایندگان سازمان دارند یك دوره آموزشی می بینند كه سازمان مستقیماً وارد باز رسی مناطق معاینه فنی شوند. از این جهت خیلی جدی داریم عمل می نماییم و غیر از آن یك باز رسی ویژه هم برای ۱۶ خط معاینه فنی خودروهای سنگین استان البرز در حال انجام می باشد.
او در مورد وضعیت قانون هوای پاك توضیح داد: سازمان اصلاحاتی بر مواد ۵، ۶ و ۸ این قانون پیشنهاد كرده.
حسینی اضافه كرد: درباره سن معافیت معاینه فنی ما روی ۲ سال اصرار داریم اما قانون نوشته است ۴ سال. این نمی گردد كه سن معاینه فنی من ۴ سال باشد بعد خودروساز فقط ۲ سال اول آن را گارانتی كند. این مورد باید درست شود، كه از نخستین رجوع تا پنجمین رجوع مصرف كننده هزینه ای ندهید. به دنیا هم نگاه كنید هیچ جای دنیا به این شكل نیست.
دبیر كارگروه ملی آب وهوا در ادامه در ارتباط با مشكلاتی كه در تصویب مصوبات وحود دارد اظهار داشت: بعضی از نهادها مسئول در بعضی طرح ها كمك نمی كنند مثلاً در طرح «ال ای زد» به این خوبی اصلاً اجرا نمی گردد. این طرح از آن طرح هایی است كه بدون پول و با پول كمتر برای كنترل آلایندگی قابل اجرا می باشد.
او با اشاره به اینكه برخورد سلیقه ای یكی از این مشكلات است اظهار داشت: مصوبات تصویب شده و نمی توانیم بگوییم كه دوست نداریم این بخش را اجرا نكنیم. مگر اینكه مصوبه اشكال كارشناسی جدی داشته باشد كه باید پس از طی چرخه اش باید به هیئت وزیران برود.
حسینی در ارتباط با نظرش در ارتباط با تأثیر قانون جدید طرح ترافیك بر آلودگی هوا اظهار داشت: طرح ترافیك جدید یك مبحث زیست محیطی جدی دارد و آن این است كه مبحث معاینه فنی را در نظر می گیرد.
او اضافه كرد: این طرح ترافیك یك گزینه اضافه دارد كه اگر معاینه فنی برتر بگیرید تخفیف می گیرید، این سبب شده كه ۱۷۰هزار خودرو داوطلب گرفتن طرح ترافیك برتر شوند تا معاینه فنی برتر بگیرند. فقط خودروهایی می توانند از این مورد عبور كنند كه كاتالیست برتر داشته باشد.
دبیر كارگروه ملی آلودگی هوا اظهار داشت: این طرح های ترافیك مثل كلید نیستند كه مشكل را به سرعت حل كند، این ها یك فرایند هستند كه امكان دارد چند سال طول بكشد جواب بدهند. اگر تمام طرح های اروپایی را نگاه كنید می بینید در دوره ۵ تا ۱۰ ساله تأثیر می گذارند.
حسینی در ادامه در ارتباط با فواید اقتصادی بهبود هوا اظهار داشت: بانك جهانی یك گزارشی برای سال ۲۰۱۸ منتشر نموده كه می گوید اگر غلظت ذرات متوسط تهران از ۳۲ میكروگرم به ۱۰ میكروگرم برسد، ۱.۸میلیارد دلار از لحاظ اقتصادی صرفه جویی انجام می گردد.
او در انتها در ارتباط با وضعیت آلودگی هوا اظهار داشت: شرایط امسال مانند سال گذشته است اما یك تفاوت وجود دارد.، امسال ۱۵ روز آلودگی اوزون داشتیم و ۱۱ روز هم هوا به خاطر ذرات آلوده بوده. سال گذشته فقط ۳ روز اوزون بوده ۱۲ روز ناسالم. یعنی به شكل ناگهانی اوزون كاهش پیدا كرده است.



۴۲۲۳۷

1397/05/10
15:57:45
5.0 /5
4344
تگهای خبر: آلودگی , بو , تردد , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است