جزئیات تعیین و افزایش شهریه مدارس غیردولتی
گل بخر جزئیات تعیین و افزایش شهریه مدارس غیردولتی
به گزارش گل بخر به نقل از خبر آنلاین، مجتبی زینی وند با اشاره به اینكه رسالت تعلیم و تربیت یك رسالت سنگین و چندبعدی است اظهار داشت: نظام خانواده، گروه های اجتماعی و دستگاه ها در امر تعلیم و تربیت اثرگذارند و در این میان نقش شوراهای آموزش و پرورش در تعامل میان دستگاهی بسیار حائز اهمیت است. وی اضافه كرد: نقش عمده شوراهای آموزش و پرورش، بسیج امكانات ملی و محلی جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت است. در همین راستا شوراهای آموزش و پرورش را در مدت اخیر در تمام سطوح از منطقه تا استان فعال كردیم. در شش ماهه دوم سال ۹۶ حدود ۱۳۲ جلسه استانی داشتیم كه ۴۹۶ مصوبه داشتند. رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تسهیل فرایندها در اطلاع رسانی شفاف با استفاده از تكنولوژی های جدید اظهار داشت: اكنون ۱۰ سامانه در سازمان فعال و در حال اجراست. برای ساماندهی مراكز آموزشی و شناسنامه دار كردن مراكز سامانه ای را فعال كردیم و بیش از ۱۲ هزار موسسه اطلاعاتشان را وارد سامانه كرده اند. زینی وند ادامه داد: نوع مراكز، وضعیت آموزشی، نیروی انسانی و میزان شهریه ها دیده شده است. سامانه خرید خدمات دومین سامانه است. قول داده بودیم سامانه ای را فعال نماییم. در سال ۹۳دولت با هدف كمك به استقرار عدالت آموزشی بویژه در مناطق كم برخوردار طرح خرید خدمات با پرداخت سرانه تحصیل و خرید خدمت از جانب موسسان برجسته را آغاز كرد كه كارنامه خوبی داشتند و وضعیت آموزشی و پرورشی این مدارس ارتقاء یافته است. وی با اشاره به مشكلات و چالش های مراكز پیش دبستانی كه از سایر نهادها به جز آموزش و پرورش مجوز دارند اظهار داشت: طبق تصریح قانون تنها مرجع صدور مجوز مراكز پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش است. در همین راستا به سایر موسسان اعلام كردیم به سامانه ای كه راه اندازی كرده ایم رجوع و ثبت نام كنند. تا كنون۱۵۰۰ موسسه در سامانه ثبت نام كرده اند. كد رهگیری كه از این سامانه دریافت می كنند كه به منزله مجوز موقت یكساله به حساب می آید. رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از آنجائیكه خیلی از این موسسات هم مهدكودك و هم پیش دبستانی داشتند شورای سیاست گذاری تصویب كرد در یك فضا می توانند هم مهد كودك وهم پیش دبستانی داشته باشند كه مجوز مهدكودك را از بهزیستی و مجوز پیش دبستانی را از آموزش و پرورش دریافت كنند. زینی وند در ادامه جزئیات الگوی شهریه مدارس غیر دولتی را اعلام نمود و اظهار داشت: الگوی شهریه مدارس غیردولتی امسال بر مبنای محاسبه هزینه تمام شده و برنامه آموزشی و پرورشی عرضه شده از جانب مدارس تعیین شده است. با عنایت به برنامه هفتگی و وضعیت فضای فیزیكی، امكانات و سایر شاخص ها میزان شهریه مدارس محاسبه وتعیین می گردد و مهمترین خصوصیت آن تفكیك فعالیت ها و خدمات و شفافیت در هزینه هاست. وی ادامه داد: شهریه ثابت مصوب شامل ساعات مصوب، برنامه هفتگی و ساعات فوق برنامه مصوب و حدفاصل ساعت ۷.۵ تا ۲.۵ بعدازظهر است، اما فعالیتهای فوق برنامه غیردرسی و تابستانی و خدمات غیرجانبی و ایاب و ذهاب و... جزو فعالیتهای اختیاری به حساب می آید كه هزینه های آن هم در الگوی شهریه كاملا مشخص شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ۹۰ ساعت برای مقطع ابتدایی فعالیت تابستانی تعریف شده است عنوان كرد: امسال برنامه های تابستانی شامل تقویت بنیه علمی و فعالیتهای پرورشی و مهارت آموزی است. متوسطه اول ۱۰۸ و متوسطه دوم ۱۴۴ ساعت تعیین شده است. برگزاری كلاسهای درسی سال آینده در تابستان ممنوع می باشد. زینی وند اضافه كرد: كلیه قراردادهای مالی به صورت الكترونیكی در سامانه ویژه ای تعریف شده و برای هر دانش آموز باركد ویژه ای تعریف شده و قرار داد دستی نداریم. زینی وند درباره میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: آیتم های الگوی شهریه متناسب با برنامه ها در عملكرد هر مدرسه متفاوت می باشد اما می توان اظهار داشت كه در شهر تهران در مدارس ابتدایی میانگین افزایش شهریه حدود ۱۵ درصد، در مقطع متوسطه اول حدود ۱۳ درصد و در متوسطه دوم حدود ۱۱ درصد است كه در مجموع می توان گفت میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی در تهران ۱۳ درصد است. میانگین كشوری افزایش شهریه هم ۱۳.۵ درصد است. به قول وی؛ اگر مدرسه ای از الگوی شهریه تخلف كند تا آخر تابستان ناظر مقیم در آن مدرسه مستقر می گردد. وی درباره سرانجام طرح خرید خدمات آموزشی با عنایت به انتقادات وارد به این طرح از جانب نمایندگان مجلس و طرح شكایت به دیوان محاسبات در خصوص توقف مدارس خرید خدمات اظهار نمود: خرید خدمات آموزشی مبنای قانونی دارد و مستند به اسناد فرادستی است. رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه نیروهای آموزش دیده بومی در این مدارس بكار گرفته شده اند و
همه كارشناسان تعلیم و تربیت عملكرد مدارس را كاملا موفق می دانند اظهار داشت: از دوستانی كه نسبت به عملكرد مدارس خرید خدمات شبهه دارند درخواست می نماییم به این مدارس رجوع و وضعیت آموزشی و پرورشی این مدارس را بررسی كنند و كارنامه آنها را بسنجند. همه بازدیدها و نظارتها و كنترلهایی كه ناظرین مناطق ما از مدارس خرید خدمات داشتند این تجربه را بسیار موفق می دانند. از ظرفیت این مدارس در صورت صلاحدید وزیر استفاده و آن را گسترش خواهیم داد. ۴۲۴۲
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب