قانون هوای پاک قربانی غفلت برخی دستگاه ها

قانون هوای پاک قربانی غفلت برخی دستگاه ها به گزارش گل بخر مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن اشاره به این که اقدامات و راهکارهای کاهش آلودگی هوا کاملا روشن هستند، اظهار نمود:   بر مبنای اسناد بالادستی بخصوص قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ و بیشتر از ۱۵ آئین نامه اجرایی آن، برنامه هایی برای کاهش آلودگی هوا مشخص و تکالیف دستگاههای متولی گاها با قید زمانی پیشبینی شده است اما متاسفانه به علل مختلف بخش مهمی از آن مورد غفلت قرار گرفته است و تنها در زمان وارونگی دما و فصول سرد سال مجدد مورد توجه قرار می گیرند.



شینا انصاری در گفت گو با ایسنا ضمن اشاره به قانون هوای پاک بعنوان یکی از مهم ترین اسناد بالادستی در مورد حل معضل آلودگی هوا اظهار نمود: قانون هوای پاک در ۳۴ ماده، محورها و تکالیف دستگاه ها درباره منابع مولد آلودگی هوا را به صورت شفاف تعیین کرده است. با این وجود به رغم گذشت بیشتر از چهار سال از ابلاغ این قانون و آئین نامه های اجرایی آن آنچه در عمل مشخص است آن است که بخش عمده ای از تکالیف پیشبینی شده در ظرف زمانی مقرر در قانون محقق نشده است.

وی افزود: عدم ارتقای استاندارد خودرو های بنزینی، روند کند از رده خارج کردن خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده، توزیع نامناسب سوخت واجد استاندارد در کلانشهرها و محورهای مواصلاتی، تجدید کند ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم تکمیل طرح کهاب، مصرف سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه های کلانشهرها و عدم اجرای خیلی از محورهای مؤثر دیگر در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ عملا سبب شده است که آلودگی هوا همچنان معضل محیط زیستی کلانشهرهای کشور در روزهای پایداری جوی و فصول سرد سال باشد.
نقش مهم منابع ثابت در آلودگی هوا و اجبار تأمین سوخت استاندارد برای نیروگاه ها
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به منابع ثابت آلاینده بعنوان بخش مهمی از دلیل آلودگی هوا در فصول سرد سال اشاره نمود و اظهار داشت: بخش مهمی از علل آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان ناشی از فعالیت منابع ثابت مانند نیروگاه ها و کارخانه های بزرگ است که تأمین سوخت مناسب راهکار کاهش آلودگی ناشی از آنها است این در حالیست که استفاده از سوخت های فسیلی میان تقطیر مانند «مازوت» در شرایط «وارونگی دما» (اینورژن) و سکون هوا می تواند معضل آلودگی هوا را تشدید کند.

انصاری ضمن بیان این که مبحث کیفیت سوخت با استناد به ماده ۱۸ قانون هوای پاک مورد توجه است، اظهارکرد: برپایه این ماده از قانون، وزارت نفت مکلف شده سوخت تولیدی کشور همچون بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه نماید و سازمان حفاظت محیط زیست هم مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری نماید همینطور سازمان ملی استاندارد وظیفه دارد از واردات سوخت فاقد استاندارد ملی جلوگیری به عمل آورد.
پایش واحدهای آلاینده باید به صورت برنامه ای سیستماتیک در تمام ایام سال انجام شود
وی اضافه کرد: پایش منابع آلاینده بر مبنای قانون برعهده سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان دستگاه حاکمیتی است. هرچند لازم است منابع آلاینده طی سال مورد پایش مستمر قرار گیرند اما تشدید و مضاعف شدن آن در روزهای پایداری و آلودگی هوا در کلانشهرها همچون تهران یک لزوم است. پایش و کنترل منابع ثابت بخصوص کارخانه های پیرامون شهرها به صورت مداوم و حتی شبانه و نظارت بر انجام معاینه فنی خودرو ها و پیشگیری از تردد خودرو های دودزا در محدوده شهرها، پایش کیفی سوخت توزیعی که همگی در برنامه های بالادستی مشخص شده اند باید به صورت برنامه ای سیستماتیک صورت گیرد و صرفاً مختص به شرایط و ایام الودگی هوا نباشد.

انصاری در انتها به موادی از قانون هوای پاک که مورد بی توجهی قرار گرفته اند اشاره و خاطرنشان کرد: از رده خارج کردن خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده، ارتقای استاندارد خودرو های نو، بهبود کیفیت سوخت، کنترل آلودگی صنایع و توسعه حمل و نقل عمومی که منوط به حمایت دولت از شهرداری است از موادی هستند که محقق نشده اند این در حالیست که صورت مسئله مشخص آلودگی هوا، راهکارهای معینی دارد که باید در ظرف زمانی منطقی در محورهای مختلفی در طول ایام سال با اولویت در دستور کار نهادهای متولی قرار گیرد.





منبع:

1400/07/06
10:51:42
5.0 / 5
164
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , بو , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است