مدیر طرح حفاظت از تالاب های كشور خبرداد

كاهش ۲۵ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل

كاهش ۲۵ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل گل بخر: مدیر طرح حفاظت از تالاب های كشور از كاهش ۲۵ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل اطلاع داد و اظهار داشت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به میانگین بلند مدت ۴ متر و ۳۶ سانتیمتر كمتر شده است.



به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا ابوالفضل آبشت در نشست خبری معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست كه به مناسبت روز جهانی تالاب ها برگزار شد، اظهار نمود: سال قبل طرح حفاظت از تالاب ها با صندوق كارآفرینی امید موافقت نامه ای را به مبلغ ۵ میلیارد تومان امضا كرد و قرار شد این صندوق از طرح های كسب و كار - كه وابستگی كمتری با آب دارند - حمایت كند.

وی با اشاره به اینكه این صندوق وام هایی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد اعطا می كند، اظهار داشت: در سال قبل كه نخستین سال اجرای موافقت نامه بود ۶۸ طرح به صندوق كارآفرینی امید به ارزش ۲ میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان ارسال كردیم.

مدیر طرح حفاظت از تالاب های كشور با اشاره به اینكه از مجموع ۶۸ طرح عرضه شده به صندوق كارآفرینی امید، ۳۰ طرح توسط این صندوق پذیرفته شد، اظهاركرد: وام هایی برای اجرای این طرح ها عرضه شده است و صندوق به علت مشكلات مالی نتوانست تسهیلات لازم را در اختیار بقیه طرح های پذیرفته شده قرار دهد.

آبشت در ادامه وضعیت دریاچه ارومیه را شرح داد و اظهار داشت: هم اكنون تراز دریاچه ۱۲۷۰. ۳۱ است كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۵ سانتیمتر كمتر شده است. وسعت دریاچه ارومیه هم اكنون ۱۷۷۱. ۳۵ كیلومتر مربع است كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۹۹ كیلومتر مربع كاهش سطح دارد. همینطور نسبت به میانگین بلندمدت ۲۷۵۵ كیلومتر مربع كاهش سطح ثبت شده است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب های كشور تصریح كرد: زمانی كه ستاد احیای دریاچه ارومیه كار خویش را آغاز كرد وسعت دریاچه به ۵۰۰ كیلومتر مربع رسیده بود و الان ۱۲۷۰ كیلومتر مربع است ازاین رو اگر اقدامات چهار سال اخیر انجام نمی شد بطور قطع تابحال اثری از دریاچه ارومیه باقی نمانده بود.

آبشت با اشاره به تعامل سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد كشاورزی به منظور احیای تالاب ها اظهار نمود: چهار سال است كه سازمان حفاظت محیط زیست با حمایت كشور ژاپن پروژه پشتیبانی از تالاب ها را با همكاری برنامه عمران ملل متحد پیش می برد. بیش از ۸۰ درصد اعتبار آن در حوزه كشاورزی هزینه و تلاش می گردد مصرف آب و نهاده های كشاورزی كاهش یابد. هم اكنون با استفاده از همین طرح ۱۰هزار كشاورز در ۱۱۰ روستا حوضه آبخیز دریاچه ارومیه با كاهش مصرف آب در حوزه كشاورزی درگیر هستند.




1396/11/08
13:32:50
5.0 /5
4661
تگهای خبر: بو , حفاظت محیط زیست , دریا , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است