توسعه حمل و نقل عمومی راهكار كاهش آلودگی هوا

توسعه حمل و نقل عمومی راهكار كاهش آلودگی هوا گل بخر: مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاكید بر اینكه ترافیك به صورت مستقیم بر آلودگی هوای شهر تهران تأثیرگذار است، اظهار داشت: راهكار كاهش ترافیك و به تبع آن كاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است.



به گزارش گل بخر به نقل از ایسنا، كیومرث كلانتری با حضور در جلسه كمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران درباب مسائل و معضلات محیط زیستی شهر تهران اظهار داشت: تهران را نمی توان مثل یك استان و یا یك شهر در نظر گرفت بلكه تهران فراتر از یك استان و حتی چند استان است. امروز بزرگترین چالش ما در تهران سوژه ترافیك و آلودگی هواست.

وی اضافه كرد: مادامی كه معضل ترافیك را حل نكنیم با آلودگی هوا مواجه هستیم و در حقیقت آلودگی هوا محصول ترافیك است. در ایام پنجشنبه كه طرح ترافیك اجرا نمی گردد آلودگی هوا برعكس سال های گذشته بیشتر می شود یعنی در گذشته روزهای پنجشنبه وضعیت آلودگی هوا بهتر بود اما هم اكنون این مساله برعكس شده است پس ارتباط مستقیمی میان ترافیك و آلودگی هوا وجود دارد.

كلانتری افزود: چاره معضل ترافیك توسعه حمل و نقل عمومی است. مادامی كه این كار را انجام ندهیم وضعیت همین است و با آلودگی هوا مواجه خواهیم بود. سال قبل ۱۰۰ روز ناسالم داشتیم اما امروز نسبت به سال قبل با عنایت به اقدامات خوبی كه انجام شده و لطف خداوند برای ناپایداری هوا و اجرای قانون هوای پاك و سختگیری ها در حوزه معاینه فنی، همكاری پلیس، گازسوز كردن واحدهای صنعتی سبب شده كه امروز ۳۲ روز هوای سالم بیشتر از سال قبل داشته باشیم همین طور تعداد روزهای هوای پاك به ۱۸ روز رسیده در حالیكه سال قبل تنها شاهد ۱۲ روز هوای پاك بودیم.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینكه بخش عظیمی از علت كاهش آلودگی هوا ناپایداری جوی بوده است، اظهاركرد: اقدامات زیادی شروع شده و قانون هوای پاك كه من از آن بعنوان قانون نفس یاد می كنم همراه با آئین نامه های اجرایی آن تكمیل شده است.

وی اضافه كرد: مشكل بعدی سوژه پسماند در سطح استان تهران است. روزانه ۱۱ هزار تن در سطح استان تهران و حدود ۸۰۰۰ تن پسماند در سطح شهر تهران تولید می شود و همه این پسماندها به مجموعه آرادكوه منتقل و روی هم تلنبار می شود و زهكشی در پایین آن قرار داده شده و اسم این را مدیریت پسماند گذاشته ایم. آیا این مدیریت پسماند است؟ قانون می گوید باید تفكیك از مبدأ اجرا شود. آیا به این مساله توجه كرده ایم؟ هم اكنون تفكیك از مبدأ نداریم و پسماندی هم كه به آرادكوه منتقل می شود هنگامی كه تبدیل به كمپوست می شود نمی توان آنرا برای بخش كشاورزی مورد استفاده قرار داد.

وی افزود: مدام عنوان می شد كه نیروگاه های زباله سوز ساخته شده، كدام نیروگاه؟ ۱۰۰ تن و ۱۵۰ تن در مقابل ۱۰۰ هزار تن چه میزانی را می تواند پوشش دهد. تا چه زمانی اینگونه باید عمل كنیم؟

مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به سوژه فاضلاب شهر تهران اشاره نمود و اظهار داشت: با این حركت های كندی كه انجام می شود امید نداریم كه مشكل فاضلاب تهران بزودی حل شود. اگر سوژه بازچرخانی آب مطرح است در تصفیه خانه ها دیده نمی گردد. پس باید در این حوزه تصمیمات جدی بگیریم.

كلانتری اشاره كرد: سالانه ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می شود و عمده این افراد در حواشی شهر تهران مستقر می شوند؛ نقاطی كه روزی بعنوان ریه های تنفسی تهران از آنها یاد می شد. بدین سان مدام عرصه بر تهران تنگ تر می شود و این بزرگترین خطر برای تهران است.

وی درانتها اظهاركرد: با این وضعیت اگر مدیریت و كنترل انجام نشود و محدودیت اعمال نكنیم، عرصه برای محیط زیست تهران تنگ تر می شود و وضعیت محیط زیست بدتر خواهد شد. هم اكنون بیشتر از ۵۰ درصد تاكسی ها و حدود ۷۰ درصد اتوبوس ها در تهران فرسوده می باشند. با این وضعیت حمل و نقل عمومی بالقطع وضعیت محیط زیست خوب نخواهد شد. پس نیاز است شورا و شهرداری ورود پیدا كنند و با صرف هزینه وضعیت محیط زیست تهران را بهبود دهند.




1397/11/07
02:11:49
5.0 /5
4348
تگهای خبر: آلودگی , بو , حفاظت محیط زیست , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است