مدیریت ناپذیری موتورها بلای جان هوای تهران

مدیریت ناپذیری موتورها بلای جان هوای تهران گل بخر: دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا با اشاره به اینكه موتورسیكلت ها به یك ناوگان مدیریت ناپذیر تبدیل گشته اند، اظهار داشت: از آنجائیكه سوژه موتورسیكلت ها جنبه های اجتماعی و امنیتی دارد، ساماندهی این دستگاه ها باید در سطح وزارت كشور مطرح شود.



وحید حسینی در پاسخ به این پرسش كه با عنایت به سهم بالای موتورسیكلت ها در انتشار گازها و ذرات آلاینده چه تدبیری برای مدیریت این دستگاه ها اندیشیده شده است؟ به ایسنا اظهار داشت: برمبنای برآورد انجام شده در مورد میزان آلایندگی دستگاه های مختلف متحرك در تهران، یك موتورسیكلت كاربراتوری شش برابر آلاینده تر از یك دستگاه خودرو است متاسفانه هنوز هیچ راهی برای ساماندهی این دستگاه به شدت آلاینده وجود ندارد و همین روند سبب شده كه موتورسیكلت ها به یك ناوگان مدیریت ناپذیر تبدیل شوند.

وی با اشاره به اینكه طی سال های اخیر از راه اجرای طرح اصلاحی مثل طرح كاهش (LEZ) تلاش شده سیاستی برای ساماندهی و مدیریت خودروهای سبك و سنگین اعمال شود اما در این میان تنها غایب همه این طرح های بازدارنده محیط زیستی، «موتورسیكلت ها» بوده اند. حسینی ضمن تایید این نكته كه موتورسیكلت ها در چارچوب طرح كاهش یا طرح ترافیك نمی گنجند، اظهار نمود: وقتی در مورد موتورسیكلت صحبت می نماییم، با یك پدیده به شدت پیچیده مواجه هستیم چون تعداد قابل توجهی از موتورها در زمینه سند و پلاك گرفتار اشكال هستند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: مشكل مهم دیگر در مورد موتورسیكلت ها نبود ضمانت اجرایی برای ستاندن جرایم این دستگاه ها است. افزون بر اینها، واقعیت غیر قابل انكار در جامعه ما این است كه موتورسیكلتی كه جلب و به پاركینگ منتقل می شود، صاحب آن دیگر دلیلی برای این ندارد كه دنبال ترخیص موتور خود باشد، بدین سبب ملغمه ای از مدیریت ناپذیری در مورد موتورها وجود دارد.

به گفته حسینی، از آنجائیكه سوژه موتورسیكلت ها جنبه های اجتماعی و امنیتی دارد، ساماندهی این دستگاه باید در سطح وزارت كشور مطرح شود البته یك سال و نیم پیش در شورای عالی ترافیك كشور مصوبه ای دارای بندهای گوناگون در مورد موتورسیكلت ها تصویب گردید اما به اجرا نرسید. افزون بر اینها، اقدام خوبی كه در سال های گذشته با هدف كنترل آلودگی موتورسیكلت ها انجام شده، تصویب ممنوعیت تولید و شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری است و شركت های موتورسیكلـت ساز موظف شدند كه از شروع سال ۹۶ موتورسیكلت انژكتوری تولید كنند.

وی درانتها با اشاره به آیین نامه ماده ۲ قانون هوای پاك در خصوص اسقاط یك دستگاه موتورسیكلت فرسوده در ازای هر دستگاه موتورسیكلت انژكتوری جدید، اظهار داشت: البته همه تولید كننده ها موظف شده اند كه۱۰ درصد تولیداتشان موتور برقی باشد اما متاسفانه تابحال در این زمینه هیچ قدمی برداشته نشده و وزارت صنعت به وظایف خود عمل نكرده است.




1397/10/11
13:55:19
5.0 / 5
51
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , امنیت , بو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴

گل بخر

سفارش گل و گیاه

golbekhar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل بخر محفوظ است