کشف یک گونه جدید از دایناسور که هیچگاه دندان نداشته!

کشف یک گونه جدید از دایناسور که هیچگاه دندان نداشته! به گزارش گل بخر، دیرینه شناسان دانشگاه استانی فوکویی و موزه دایناسورهای استانی فوکویی گونه دیگری از دایناسور تروپود را به لیست ماقبل تاریخ اضافه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری گل بخر، گونه های تازه کشف شده در عصر آپتیال دوران کرتاسه اولیه، بین 121 تا 113 میلیون سال پیش، در جایی که ژاپن کنونی نامیده می شود، زندگی می کردند. این گونه که Tyrannomimus fukuiensis نام دارد، متعلق به خانواده دایناسورها Ornithomimosauria «اورنیتومیموس ها» است.
اورنیتومیموس ها برای نخستین بار در کرتاسه اولیه ظاهر شدند و تا دوره کرتاسه پسین ادامه داشتند. آنها دایناسورهای تروپود همه چیزخوار-گیاهخواری بودند که به اندازه شترمرغ بوده و سریع می دویدند. تقریبا همه آنها بدون دندان بودند و ظاهراً آرواره های آنها بوسیله ی یک منقار شاخ پوشیده شده بود. آنها همینطور پاها و بازوهای بسیار بلندی داشتند.
بیشتر بخوانید: گربه غول پیکر گردن تمساح را شکست/ عکس گاو مینیاتوری که نامش در گینس ثبت شده/ عکس فسیل های آنها از لوراسیا هم اکنون آسیا، اروپا و آمریکای شمالی و همینطور آفریقا و احتمالا استرالیا شناخته شده است. دکتر سوکی هاتوری و همکارانش، نویسنده ارشد این مقاله، در مقاله خود نوشتند: « اورنیتومیموس ها از دایناسورهایی شبیه شترمرغ تشکیل شده است که اغلب آنها اقتباس های مختصری درحال دویدن را نشان می دهند و اغلب خصوصیت هایی از گیاه خواری را نشان می دهند.»
اکتشافات اخیر دانش ما را در مورد تاریخچه تکاملی آنها، همچون واگرایی به Ornithomimidae و Deinocheiridae در کرتاسه اولیه، بسیار بهبود بخشیده است، اما بخش اولیه تاریخ آنها مبهم مانده است، چونکه بقایای فسیلی آنها در رسوبات آپتین آلبین کمیاب است.

نوع و نمونه های ارجاع شده Tyrannomimus fukuiensis در معدن دایناسور کیتادانی در سازند کیتادانی در قسمت شمالی کاتسویاما، فوکوی، مرکز ژاپن پیدا شد. این نمونه ها شامل دو قسمت از قفسه مغزی، چندین مهره و قطعات استخوانی است.
در سالهای اخیر، خیلی از بقایای اورنیتومیموس های جدا شده از سازند آپتین کیتادانی به دست آمده است.» این بقایای جانوران گوناگونی را نشان می دهند که بعضی از خصوصیت های مورفولوژیکی مشترک با آنها را دارند اما در سایر اورنیتومیموس ها ناشناخته هستند، که نشان دهنده تجمع تک گونه ای یک گونه جدید است. در نتیجه توصیف و تحلیل و بررسی فیلوژنتیکی، اورنیتومیموس ها کیتادانی بعنوان یک جنس و گونه جدید Tyrannomimus fukuiensis بازیابی شد.
به علت شباهت به Tyrannomimus fukuiensis، Aviatyrannis jurassica، گونه ای دایناسور که قبلاً یک تیرانوسور اولیه در نظر گرفته می شد، امکان دارد نشان دهنده نخستین اورنیتومیموس ها از اواخر ژوراسیک اروپا باشد که به صورت قابل توجهی دامنه Ornithomimosauria را گسترش می دهد.
محققان همینطور نوشتند: «این یافته یک دودمان 20 میلیون ساله از Ornithomimosauria را پر می کند که با حضور قدیمی ترین فسیل مانیراپتورا از ژوراسیک میانی دلالت دارد و با این فرضیه که محدوده جغرافیایی زیستی آنها پیش از فروپاشی پانگه در کیمریدجین، گسترده بوده است، در بازه ای بین 155 و 149 میلیون سال پیش مطابقت دارد.»
منبع: sci.news